Coca-Colas nya klimatflaska göder vårt plastknarkande
Ju varmare jorden blir, desto törstigare verkar folk bli på plastförpackad läsk.
I dag kom plastboven Coca-Cola med sin lösning på klimatkrisen: en återvunnen flaska, som lanseras för företagets alla drycker i Sverige.
Men vårt plastberoende verkar ingen kunna göra något åt.
Klockan nio varje morgon rullar sockertåget in på ett direktspår i Coca-Colas fabrik på Dryckesvägen i Jordbro utanför Stockholm. Många vagnar, fulla med socker från Skåne.
– Man vill helst komma till jobbet före nio, annars får man stå och vänta tills sockertåget åkt förbi, berättar en Coca-Cola anställd.
Det är svårt att tänka sig något mer utdaterat än detta – hälsofarliga, sockerstinna läskedrycker, dessutom i plastflaskor och burkar som förorenar våra hav.
Därför var nyfikenheten stor inför pressträffen Coca-Cola utlyst i dag, där medlemmar ur Spendrupsfamiljen minglade med Returpack och näringslivsminister Ibrahim Baylan på Coca-Cola-röda mattor. Kylarna var sprängfyllda med buteljerat vatten, rödvita vimplar fladdrade utanför. På fabriksgolvet skulle drygt 1,4 miljoner liter skär Fanta exotic tappas upp detta dygn. Vad kunde det vara för ”världsnyhet i Jordbro” som den multinationella jätten skulle lansera?
Det visade sig vara – en plastflaska.
Visserligen gjord av återvunnen plast, alltså av gamla flaskor som malts ner och smälts till nya. Naturligtvis bättre än att årligen skicka ut miljontals nyproducerade förpackningar i butikerna, tillverkade av miljöfarlig så kallad ”jungfrulig plast”. Men att fortsätta göda vårt plastberoende – vad ska det vara bra för?
Just Coca-Cola har i flera år pekats ut som världens största plastbov. Nyligen av klimatinitiativet Break free from plastic, där bland annat Greenpeace ingår, som skickade ut 72 000 volontärer runt om i världen att plocka skräp på stränder och gator. Coca-Cola var överlägset värst – loggan hittades på över 11 000 slängda plastskräp i 37 olika länder.
Samtidigt har Coca-Cola company aktivt motverkat pantsystem i exempelvis USA. Verkliga klimatåtgärder skulle ju kosta för mycket för storkapitalet. Att den nya klimatflaskan lanseras endast Sverige handlar vår unika pantkultur, och inget annat.
Att Coca-Cola trots det vill framstå som det gröna läskeblasket, gick inte att ta miste på under dagens pr-träff.
Det pratades så varmt om återvinning på molekylnivå, biobaserade material och framtiden med bambubuteljer att man nästan väntade sig Greta själv komma in och dra till med ”Open a coke, open happiness” eller någon annan Coca-Cola-slogan.
Istället fick vi nöja oss med Livsmedelsföretagens vd Björn Hellman, som fick flera att skruva på sig i skinnstolarna med citat som: ”Vi måste ha plast!”, för att sedan dissa den ”skeva diskussionen i media” om platsförpackningarnas roll i klimatproblemen.
Så tuffar sockertåget vidare, medan sopberget växer där borta, på andra sidan jordklotet.