Lööf kunde satt oss i framkant

Centerpartiets partiledare Annie Lööf.

Det går knappt en dag utan att vi får höra att ­Sverige ligger i framkant – det kan gälla miljöskydd, förebyggande arbete mot extremism eller varför inte musik, där är vi också ­otroligt duktiga.

Och så kommer en nyhet om att Annie Lööf redan för fyra år sedan varnades om misstänkta förfalskningar av avgasutsläpp ­inom bilindustrin.

Eftersom utsläppen av växthusgaser är vår tids viktigaste fråga kan man anta att närings­ministern och ledaren för ­borgerlighetens ­påstått gröna ­alternativ skulle agera snabbt och kraftfullt. Särskilt som varningen var ställd direkt till henne och kom från EU:s industrikommissionär Antonio ­Tajani.

Lööf mottog brevet den 3 augusti 2012, mer än tre år innan amerikanska myndigheter avslöjade Volkswagens enorma avgasbedrägeri.

Vad gjorde Lööf?

Ingenting.

Vad säger Lööf i dag, när tidningen som berättar om varningen, Svenska Dagbladet, ber om en kommentar?

Ingenting.

Med tystnaden skapar Annie Lööf en ny centerpartistisk tradition. ­Hennes företrädare Maud Olofsson teg ju också som muren när hon ombads kommentera sitt ansvar för Vattenfalls historiskt ­katastrofala affärer i Europa.

Lööfs ynkedom, men det är nog snarare en svensk ­ynkedom, ­eller europeisk, blir desto tydligare i relief av en ­annan nyhet under tisdagen: Sydkorea stoppar försäljningen av 80 bilmodeller från Volkswagenkoncernen och bötfäller företaget på ett belopp motsvarande 138 miljoner kronor. Orsaken är misstänkt förfalskning av dokument gällande avgas– och bullervärden.

Pengarna är småpotatis jämfört med de miljardbelopp som Volkswagen får punga ut med i USA. Men försäljningsstoppet av bilmärkena Volkswagen, Audi och Bentley är naturligtvis ett oerhört hårt slag.

Är Volkswagens bedrägeri större i Sydkorea än i Sverige? Jag har svårt att begripa hur det skulle kunna vara det, möjligen med undantag av att den lokala importören kan ha fifflat i pappersarbetet.

Kan någon tänka sig att svenska myndigheter skulle gå lika hårt fram?

Nej, det vore närmast otroligt och har väl med vår kultur av samtal och konsensus att göra.

Den är oftast att föredra, men inte alltid.

Tänk om Annie Lööf för fyra år sedan hade tagit varningen om utsläppen på allvar. Tänk om hon hade dragit i gång en kontroll. Tänk om hon hade stoppat försäljningen av bilar från Volkswagen!

Sydkorea och Volkswagen var i går en stor internationell nyhet. Men inte i Sverige, inte i vår självgoda och grötmyndiga kråk­vinkel.