För Miljöpartiet gäller andra regler
Enligt Miljöpartiet är Stockholmsluften så förorenad att miljözoner med dieselförbud måste införas så fort som möjligt. Vi måste tänka på barnen. Och på de äldre. Ja, på alla stockholmare som tvingas andas in den giftiga luften.
Miljöpartisten Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholm, har inte bara skrämt upp stockholmare med sina krav på dieselförbud i innerstan. Han har varit så övertygande när han pratar om den giftiga luften att försäljningen av dieselbilar har minskat i hela Sverige. Och priset på begagnade dieslar har sjunkit dramatiskt.
Förra veckan skrev jag att även Norrtälje kan få miljözoner där inga bilar ska tillåtas. En stad med 15 000 invånare. Intill en havsvik omgiven av slättlandskap. "Vissa delar av Norrtälje stad borde bli bilfria miljözoner året runt. Vi har inte råd med att förgifta de som bor i våra städer", twittrade Miljöpartisten William Olsson i mitten av mars, mångårig ordförande för MP i Norrtälje och organisationssekreterare för MP i Stockholmsregionen.
En man med makt. Som likt Daniel Helldén driver frågor som bilförbud, färre parkeringsplatser, bredare trottoarer och mindre plats för bilarna. Och som talar klarspråk. Inget tjafs med miljöklassningar som Euro 5 eller 6, bensin eller diesel, eller gränsdragningar mellan olika zoner. Totalt bilförbud! Norrtäljeluften är så giftig att inte ens elbilar kan tillåtas. Vem vet om elallergiker kan skadas av bilarnas strålning.
När jag letar efter luftkvalitetsmätningar i Norrtälje hittar jag en miljökonsekvensbeskrivning för Norrtälje utförd på kommunens uppdrag av konsultfirman WSP Samhällsbyggnad. Där står det att halterna av kväveoxider och partiklar aldrig någonsin varit i närheten av EU:s gränsvärden.
Märkligt, eller hur? För enligt Miljöpartiet är luften rent av giftig.
Och nu avslöjar Dagens Nyheter att den enligt Miljöpartiet förgiftade Stockholmsluften även den är renare än någonsin i modern tid. Hundra gånger renare än på 1960-talet när mätningarna påbörjades. Mätstationerna på Sveavägen, Folkungagatan och Norrlandsgatan har inte visat förbjudna halter av kväveoxider eller partiklar en enda dag under 2017. Även på Hornsgatan visar mätningarna glädjande fin luftkvalitet.
– Vi måste få klarhet i flera viktiga frågor innan vi kan ta ställning till miljözoner. Det gäller bland annat kostnader i relation till miljönyttan, säger Jan Valeskog (S), stadsbyggnadsråd till Dagens Nyheter.
Jag har flera gånger skrivit om just den miljönyttan. Transportstyrelsen har räknat ut att kostnaden för stockholmare som inte får köra med sin bil i stan är närmare tio miljarder kronor. Medan miljönyttan stannar på under 350 miljoner under en tioårsperiod. Bilar som människor med miljösamvete köpte just för att de är så bränslesnåla och därmed avger 20 procent mindre av växthusgasen koldioxid. Så rena att regeringen klassade dem som miljöbilar för bara några år sedan.
Men för Miljöpartiet gäller andra regler. Nya var och varannan vecka. Omöjligt att veta vad partiets trollfabriker ska hitta på härnäst.