Flygbolagets krisdrag: Säljer flygplansmaten – på marken
Uppdaterad 2020-10-15 | Publicerad 2020-10-14
Känslan av att sväva ovan moln medan du sitter tillbakalutad hemma i soffan.
Den höjdarupplevelsen utlovar Finnair, som nu börjar sälja flygplansmat i vanliga affärer.
Butiksägaren Kimmo Sivonen deltar i pilotförsöket.
– Jag tror att alla känner reslust och nu kan vi tillfredställa den, säger han.
Det är det statliga flygbolaget Finnair som nu kommer att börja sälja flygplansmat på stormarknader. Detta för att kunna behålla sina anställda – men också för att erbjuda en ”flygupplevelse” till de som nu inte kan resa på grund av pågående pandemi, rapporterar AP.
I ett pilotförsök kommer bolaget att redan på torsdag börja sälja måltider under namnet ”Taste of Finnair”.
De som kanske får upp en bild av ljumna mosiga potatisar och grått trött kött bör dock tänka om enligt flygbolaget. Det är de måltider som normalt serveras i business class som nu ska landa i butiksdiskarna.
Svagare kryddor ska lyfta
Köttbullar gjort på renkött, teriyaki-biff och röding är exempel på den ”nordiska och asiatiska smakpalett” som kommer att krängas i finska mataffärer för runt tio euro styck.
Kimmo Sivonen, butiksägare på K-Citymarket Tammisto, säger att måltiderna har något svagare kryddning för att smakupplevelsen ska lyfta optimalt – även på lägre altitud.
– Jag tror att alla känner reslust just nu och nu kan vi tillfredställa den, åtminstone lite, säger Sivonen.
Hoppas rädda personal
Finnair har permitterat en stor del av sina 7 000 anställda på grund av pandemin, då flygtrafiken minskat med 91 procent i september jämfört med föregående år.
Om planen landar väl, utan ytterligare turbulens i bolaget, kan Finnair åter få vingar om man ska tro Marika Nieminen, vice vd för Finnair Kitchen.
PODD Då kan ett vaccin vara redo
Aftonbladet Daily pratar med samordnaren Richard Bergström.