Aftonbladet

Dagens namn: Uno

Gunilla: Jag blev blåst på utbildningen

Publicerad 2011-03-22

Gunilla Gerkman från Emmaboda lurades på sin utbildning.

Hon betalade 8 000 kronor för en distanskurs till diplomerad färg- och hälsokonsult – men fick kursmaterial som var kopierat från nätet.

– Jag tycker att jag ska få pengarna tillbaka eftersom det inte blev någon riktig kurs, säger hon.

Det var under 2009 som Gunilla Gerkman från Emmaboda ville läsa till diplomerad färg- och hälsokonsult. Hon hittade en distanskurs hos Aaltos Optimala Hälsa och Skönhet, en kurs som kostade 8 000 kronor att gå. Gunilla anmälde sig och betalade in avgiften – men fick aldrig sin utbildning.

– Jag började kursen i januari då jag fick det första utskicket. I februari ville jag göra en skrivning. I maj hade jag ännu inte fått någon skrivning, så då tyckte jag att det var lika bra att jag fick pengarna tillbaka. Man hinner ju glömma informationen när man inte får skrivningen, berättar hon.

Pengarna tillbaka

Trots påtryckningar från Gunilla skickade inte företaget ut något prov förrän i maj.

Nu har Allmänna reklamationsnämnden granskat fallet och menar att Gunilla har rätt och rekommenderar Aaltos Optimala Hälsa och Skönhet att betala tillbaka hela kursavgiften.

De menar att utifrån företaget och Gunillas mailkorrespondans kan man se att hon vid två tillfällen bett om att få skrivningen, men trots det har det tagit månader innan de skickade ut provet.

– Jag tycker att jag ska få pengarna tillbaka eftersom det inte blev någon riktig kurs. Dessutom verkar som om det mesta av materialet är utskrivet från internet. Jag hittade det mesta av materialet på internet, så jag hade inte behövt betala 8 000 för att få det här. Nu i efterhand menar de att instuderingsfrågorna i kursmaterialet som skickades ut även skulle vara skrivningen. Det var väldigt konstigt, säger hon.

Problem med datorn

Företaget Aaltos Optimala Hälsa och Skönhet menar att de inte har gjort något fel.

– Hon som har hand om utbildningen påstår att hon hade skickat ut skrivningen och att de hade dataproblem, men det finns ju även post. Allmänna reklamationsnämnden tyckte att de skulle ge tillbaka pengarna, men jag har inte fått några pengar. Det skulle vara kul att få tillbaka de här pengarna och satsa på något utbildning som blir av. Nu har jag börjat på andra kurser, jag läser till diplomerad anti-stress coach, berättar Gunilla.

Skickade skrivningen i maj

Aaltos Optimala Hälsa och Skönhet bestrider kravet och berättar att de har skickat ut skrivelsen till Gunilla.

”Bolaget har vid två tillfällen tillsänt Gunilla Gerkman skrivningen i fråga. Hon har därutöver erbjudits att få skrivelsen skickad till närmsta bibliotek vid ett tillfälle i mars 2009. Gunilla Gerkman skickade ett mail den 10 maj då hon krävde att få skrivningen inom tio dagar. Bolaget skickade henne skrivningen den 14 maj”, skriver företaget i sitt yrkande till Allmänna reklamationsnämnden.

Maria Aaltos som driver utbildning berättar att de inte kommer att betala tillbaka pengarna.

– Jag tycker inte att det känns rätt att ge henne pengarna tillbaka. Jag hade problem med vår dator som gick sönder och var i kontakt med Gunilla om att jag skulle skicka provet så fort jag fått tillbaka datorn och det gjorde jag i maj. Jag hade kunnat skicka provet till biblioteket men det ville hon inte, säger hon.

”Inte ovanligt”

Arvo Kiusalaa, konsumentvägledare i Bromma, berättar att det händer att privatpersoner luras på sin utbildning.

– Det här är inte ovanligt. Speciellt om det är små anordnare och ingen riktig skola utan att du får ett diplom när du är klar. Det man kan göra i det här fallet är att gå till tingsrätten. Man brukar säga att har man rätt av Allmänna reklamationsnämnden är det ganska god chans att man får rätt i tingsrätten.

Följ ämnen i artikeln