Så undviker du att bli lurad på nätet

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-11-18

Trygg handel: Det bästa är att alltid betala i efterskott

Julhandeln på nätet är i gång. Men i takt med den ökade konsumtionen under december ökar risken för att bli lurad. Här är Victor Dahlborgs på Trygg e-handels bästa tips för att undvika bedragare.

Handelns Utredningsinstitut rapporterade förra veckan att julhandeln kommer att slå rekord – i år igen. Enligt organisationen väntas svenska folket att handla julklappar för 61,3 miljarder, en ökning med tre procent jämfört med förra året.

Men det är inte bara julhandeln som växer sig större. I takt med e-handelns expansion har antalet bedrägerier på internet ökat kraftigt. Men det finns knep för att undvika att bli lurad.

Full kontroll

– Det bästa är att alltid betala i efterskott, då har du full kontroll på ditt köp. Seriösa företag brukar erbjuda fler betalningsalternativ än enbart kortköp , säger Victor Dahlborg, presstalesman för Trygg e-handel och till vardags marknadschef på Pricerunner och fortsätter:

– Många tror att man handlar säkert när de använder sin internetbank och visst, den är jättebra när man för över pengar. Men när man handlar på nätet förlorar man oftast möjligheten att få tillbaka pengarna om företaget man handlar hos går i konkurs.

De stora aktörerna har inte alltid de billigaste priserna. Hur kan jag vara säker på att inte bli lurad när jag handlar på mindre sajter?

– Börja med att jämföra betygen hos olika jämförelsesajter och se vad folk har skrivit i recensionerna. Att handla smart är inte alltid att handla för minst pengar. Företag kan skylta med de billigaste produkterna men istället ta ut extraavgifter och inte leverera varorna i tid. Kontrollera därför alltid det totala priset. Kolla att butikerna har en Trygg e-handelssymbol som i princip garanterar att de är säkra och om de inte har det: Sök efter information på nätet. Man måste även vara väldigt uppmärksam på sensationella erbjudanden och fråga sig: Hur kan just det här företaget ha ett så bra erbjudande och varför har de andra aktörerna inte det?

Vad gör jag om jag blivit drabbad?

– Om inte varan dyker upp i tid har du rätt att häva köpet. Näthandlaren skall då betala tillbaka dina pengar inom max 30 dagar. Får du inte kontakt med e-handlaren och handlat med kreditkort, börja med att vända dig till din bank eller kortutgivare. Har du hamnat i en tvist med e-handlaren skall du vända dig till konsumentvägledaren i din kommun. Ärendet kan då gå vidare till Allmänna Reklamationsnämnden. Den sista utvägen är att göra en polisanmälan, men då ska det ha gått riktigt långt och vara ett uppenbart brott från e-handlarens sida.

Jonas Blomquist/Minimedia

Följ ämnen i artikeln