Aftonbladet

Dagens namn: Lars

Sonen handlade för 20 000 i mobilen – semestern ställs in

Publicerad 2024-07-09

Isabella Blanck, 32 rasar mot spelbolaget.

Isabella Blancks, 32, son gjorde inköp för 20 000 kronor i ett spel på telefonen och sommarresan fick ställas in.

Nu rasar hon mot spelbolaget bakom, något P4 Uppland var först med att rapportera.

– Nu har jag fått låna pengar för att ens kunna ha mat på bordet, säger hon till Aftonbladet.

Isabella Blanck, 32, stod i matbutiken och skulle handra. Notan var på 200 kronor. Då kom mardrömsbeskedet – medges ej.

– Jag fattade ingenting, för jag visste att jag hade pengar på kontot. Så jag lämnade matkassen där och åkte hem och kollade banken. Då hade jag blivit av med över 20 000 kronor, säger hon till Aftonbladet.

Under dagen hade hennes nioårige son suttit och spelat på sin telefon, specifikt Brawl Stars, och 87 köp hade dragits.

– Det första jag gjorde var att ringa banken men pengarna hade redan dragits så de kunde inte göra någonting.

Händelsen har nu satt käppar i hjulet för sommarplanerna. Egentligen skulle pengarna gå till en Gotlandsresa, men det blir för dyrt nu.

– Vi skulle göra olika roadtrips och sånt där. Men det blir det inget av nu.

Isabella Blanck har till och med behövt ta lån från familj och vänner för att få ekonomin att gå runt.

– Jag har ju räkningar som alla andra. Nu har jag fått låna pengar för att ens kunna ha mat på bordet. Men jag kan ju inte låna hur mycket som helst för jag vet inte om jag kommer få tillbaka pengarna, säger hon.

Isabella Blanck fick ställa in semestern på grund av köpet.

Anmält till reklamationsnämnden

Banken uppmanade henne att höra av sig till App Store för att se om en retur kunde genomföras. De hänvisade henne i sin tur vidare till företaget bakom Brawl Stars, Supercell. Hon skickar dem en återbetalningsförfrågan där det framgår att ett barn ovetandes gjort köpen.

Men hon blir nekad.

I App Store har Isabella Blanck installerat en ”köpspärr”. Den innebär att en förfrågan skickas till hennes mobil när barnen vill göra köp. Men denna dagen fungerade den inte.

Hon anmälde till slut ärendet till reklamationsnämnden.

– Från början var det att jag anmälde Supercell. Men nu har det blivit att jag anmält Apple för Supercell har sagt att det ligger hos Apple eftersom jag hade spärren aktiverad. Nu vet jag inget mer, säger hon.

Hon ska också skicka en anmälan till konsumentombudsmannen.

Sonen knäckt: ”Hade inte förstått”

För köpen i appen hade hennes son fått diverse ”skins” (utstyrslar) till sin karaktär.

– Men man kan tydligen köpa allt möjligt.

Nu rasar hon mot spelbolagen bakom. Hon tycker att det är oansvarigt och ett ”fult” sätt att tjäna pengar.

– Jag tycker att det är helt galet att man har köp i en app för barn, säger hon.

– Barn förstår inte riktigt vad de gör där och då.

När sonen förstått vad han gjort blev han helt knäckt, förklarar Isabella Blanck.

– Han hade inte riktigt förstått vad han hade gjort .

Isabella Blanck har nu beslutat sig för att aldrig installera ett bankkort i App Store igen.

– Jag litar inte på den funktionen alls, säger hon.

Supercells talesperson, Sophie McIntosh, skriver att de har speciella regler för spelare under 16 och att alla köp i appen är valfria och genomförs via en sekundär plattform.

”De borde kontaktas för att göra returer då Supercell inte kan behandla återbetalningar själva”, skriver företaget i ett mejl.

Aftonbladet har utan framgång sökt Apple.

Isabellas son blev knäckt när han förstod vad som hade hänt. Arkivbild.

Följ ämnen i artikeln