Aftonbladet

Dagens namn: Lars

Experten: Är ovanligt, sällsynt och konstigt

Publicerad 2024-08-09 22.19

Sättet som det brasilianska flygplanet störtar kallas stall eller överstegring.

Men att det drabbar ett passagerarflyg förbryllar flygexperten Jan Ohlsson.

– Det måste ha varit fruktansvärda minuter för de som var ombord, säger han.

Filmer på passagerarflygplanet som kraschar utanför São Paulo visar hur det gick i spinn samtidigt som det störtar mot marken.

Flera medier rapporterar att planet drabbats av stall, eller överstegring på svenska, en term som används när flygplan förlorar lyftkraft och blir svårmanövrerade.

Enligt flygexperten Jan Ohlsson är det troligt, även om det just nu inte går att säga varför. Det kan ske vid allt från isbildning till ett pilotfel eller om den ena eller båda motorerna stannar.

Teorin om isbildning nämns i flera brasilianska medier. Enligt tidningen O Globo ska en pilot på ett annat flygplan på väg till Guarulhos i São Paulo ha rapporterat om is på kabinens sidofönster.

Brand efter kraschen.

Ovanligt, sällsynt och konstigt

Men han har sällan sett hur detta drabbat passagerarflygplan, det är främst förekommande bland mindre flygplan, menar han.

– Här har vi ett relativt ovanligt förlopp, säger han om sättet flygplanet faller.

– Det är ovanligt, sällsynt och konstigt.

Enligt honom befann sig planet i ett tidigt skede av inflygningen till flygplatsen i São Paulo och måste ha befunnit sig på minst 4 000 meters höjd när olycksförloppet inleddes.

– En stall behöver inte sluta så här. Men om man inte kan häva den här lyftkraftsförlusten får man det här som ibland kallas dödsspiralen eller flatspinn på fackspråk.

Jan Ohlsson, flygexpert.

”Överlevnadsgraden nära noll”

Det sker om piloten inte lyckas bryta stallen i ett tidigt skede.

– Det är oerhört att se den där videon, säger han om filmen som visar kraschen.

Han har uppgifter som säger att planet föll 4 000 meter på två minuter.

– Överlevnadsgraden måste vara nära noll, säger han om kraschen och fortsätter:

– Det måste ha varit fruktansvärda minuter för de som var ombord. Du hinner ju uppleva vad som händer och det är det ju rätt uppenbart hur det kommer att sluta då.

Flygplanstypen ATR-72 betraktas som en beprövad arbetshäst i branschen, enligt Jan Ohlsson som säger att det är världens vanligaste regionalflygplan. Han uppskattar det till att det finns 1 500 tillverkade exemplar – i olika varianter – världen över.

– Vi har dessutom att göra med Sveriges vanligaste inrikesflygplan, säger han.

”Väl beprövad”

Både SAS och BRA flyger med ATR-72 på kortare sträckor, men den är omtyckt även i Danmark, Norge och Finland.

– Den är världens enda regionalflygplan i sin klass, så den är väldigt populär bland flygbolagen.

Modellen är inte känd för att vara olycksdrabbad, även om regionalflygplan kan få slita hårt på olika håll runt om i världen.

– Den är ju väl beprövad. Just den här maskinen var 14 år. Men den här typen har ju funnits i en bra bit över 20 år, säger Jan Ohlsson.

ANNONS