Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sam, Samuel

Klädbolag fälls – bidrar till smalhets

Publicerad 2024-06-24

Skärmdump från Tiktok-videon som fälldes då modellen ansågs se för smal ut.

På klädföretaget Nellys Tiktok syns en rad smala unga kvinnor som visar upp kläder.

Nu fäller Reklamombudsmannen företaget för ett av klippen – för att det normaliserar extrema kroppsideal.

”Nämnden finner att kvinnan ger intryck av att vara extremt smal.”

Så skriver Reklamombudsmannens opinionsnämnd när de klandrar Nelly.com för en av deras videoklipp på Tiktok.

Videon i fråga visar en ung, smal kvinna som poserar iklädd ett set med shorts och en kort kofta framför en spegel. Personen som anmält videon menar att reklamen normaliserar ett sjukligt kroppsideal.

Och nämnden håller med.

”Hennes poser, de vinklar som hon är filmad i samt den delvis bara magen bidrar till att framhäva hennes extremt smala midja. Nämnden finner därför att reklam en är utformad utan vederbörlig känsla för socialt och yrkesmässigt ansvar.”

Annonsörer förväntas hålla en hög etik och inte sprida bilder som är skadliga eller som kan orsaka skadliga ideal, något Nelly anses ha gjort.

Nelly har klandrats av Reklamombudsmannen för att bidra till smalhets.

Plockade ner videon

Nämndens klandring är ingen dom och har ingen rättslig påverkan. Tanken är att besluten ska fungera som vägledning för företagen, genom självreglering, något som reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig menar fungerar bra.

Enligt henne väljer de allra flesta annonsörer att ändra sina reklamer eller faktiskt ta ner dem när de blir anmälda redan innan beslut meddelats.

Nelly väljer modeller som har ”Nelly-looken” säger de.

Fler anmälningar om smalhets

Att skadliga kroppsideal är ett stort problem i samhället reflekteras i de ökade antalet anmälningar som nämnden får in på ämnet.

– Man är mer medveten om den här frågan helt enkelt, säger Trotzig.

Det som bedöms av nämnden är intrycket reklamen ger, inte själva modellens verkliga storlek, utseende eller hälsa, poängterar Elisabeth Trotzig.

”Väljer de vi tycker har Nelly-looken”

I ett mejl till Aftonbladet skriver Nelly att de förstår hur modellen genom vinklar och posering har uppfattats som ohälsosamt smal av vissa och menar att ambitionen var att visa en ung kvinna som ”känner sig glad och fin”.

Anmälan gällde endast ett specifikt videoklipp i det här fallet, men på Nellys Tiktok syns många unga tjejer med en sak gemensamt – de är unga och väldigt smala.

– När vi väljer modeller är det inte utifrån enskilda attribut utan utifrån en helhetslook som vi tycker motsvarar Nelly-looken och vem som förmedlar rätt känsla, skriver Anna Andersson, presstalesperson på Nelly.

Trots att majoriteten av personerna på Nellys tiktok skulle kunna uppfattas som väldigt smala menar Anna Andersson att ”Nelly-looken” inte är kopplat till modellernas storlek.

– Många av våra produkter visas i de mindre storlekarna, vad våra kunder främst handlar har inverkan på modellval, eftersom produktbilder på de storlekar som handlas mest är viktigt för exempelvis färre returnerade produkter. Nelly-looken är för många och vi erbjuder våra Nelly-plagg i bred storlekssortering eftersom vi vill kunna erbjuda trendigt mode för flera storlekar och kroppar.

Elisabeth Trotzig, reklamombudsman.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln