Slussens förfall kostar över tio miljoner per år

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-04-03

Först 2018 kan ”Nya Slussen” invigas

Mattias Wäppling, ansvarig för underhållet av Slussen, ser till att lossnande betong knackas bort innan den rasar ner i trafiken.

Slussens förfall har kostat 50 miljoner – bara de senaste fyra åren.

– Det är synd att det tagit så lång tid att få fram en lösning, säger den förre projektledaren Anders Roman.

Rost, sprickor och betong som lossnar. Slussen skulle rasa utan miljonerna som håller anläggningen i trim.

Bara i år satsar Stockholms stad tolv miljoner kronor på att renovera trafikanläggningen – trots att den snart ska rivas.

Tonvis med betong knackas bort från Slussen årligen för att inte trafikanter ska skadas.

– Annars är risken stor för olyckor. Det räcker att en sten ramlar ner, säger Mattias Wäppling, ansvarig för Slussens underhåll.

Politikerna har diskuterat Slussens framtid fram och tillbaka sedan slutet av 80-talet. Det är först nu som man har beslutat att överge den klöverformade lösningen, riva Slussen och bygga upp den igen.

– Bara olika utredningsarbeten med arkitekttävlingar och konsulter har säkert kostat mellan fem och sex miljoner kronor om året, säger Anders Roman.

Nästa steg för politikerna blir att ta ställning till ”Nya Slussen”, det vinnande bidraget i den senaste arkitekttävlingen från 2004.

– Men det måste ytterligare bearbetas. Först i slutet på året siktar vi på att ha något att ta ställning till, säger nuvarande projektledaren, Mårten Frumerie.

Det betyder att bygget av nya Slussen kan komma igång tidigast om fyra år.

Hur många extramiljoner som måste skjutas till för att hålla Slussen säker fram tills dess finns det ingen kalkyl på.

– De åtgärder vi gör är nödvändiga. Slussen är i accelererande dåligt skick och det är viktigt att en så stor och central trafikplats fungerar bra och inte utsätter människor för fara, säger stadsbyggnadsborgarrådet Mikael Söderlund (m).

Varför har det tagit så lång tid att komma till ett beslut om att bygga nytt?

– Tyvärr missbedömde man läget på 90-talet, men sedan vi fick signalerna har arbetet pågått med en ny lösning.

ANNONS