Så ska jobbiga säljare stoppas

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-01-18

Aggressiva telefonförsäljare kan hindras av nytt lagförslag

Blir du störd av påträngande telefonförsäljare som ringer hem till dig?

Nu kan det snart få ett slut, tack vare ett nytt lagförslag.

Redan den 1 juli i år kan det bli stopp för oönskade telefonförsäljare.

Igår skickades förslaget på en ny marknadsföringslag på remiss till lagrådet. Lagförslaget innehåller ett förbud mot upprepade och oönskade kontakter per telefon.

Om försäljarna bryter mot lagen, som även omfattar dörrförsäljare och gatuförsäljare, blir det straffavgifter.

Redan den 1 juli vill regeringen att lagen ska träda i kraft.

Bättre för konsumenten

Regeringens förhoppning är att företagen kommer bli lite mer försiktiga med sina försäljningsmetoder då fler fall kan prövas, samtidigt som risken för sanktioner ökar.

Enligt konsumentminister Nyamko Sabuni (fp) har regleringen tidigare skett genom praxis, något som hon menar inte har varit tillräckligt.

– När man vet mer om vad som är förbjudet så blir det ju bättre för konsumenten, säger hon till TT.

Tolerantare syn

Lagförslaget är en följd av ett EU-direktiv. Konsumentverket är positiva till regeringens nya lagförslag, men menar att Sveriges anpassning till EU kan ge en oönskad effekt.

– Det finns risk för lite mer tolerant syn på vad som är otillbörlig marknadsföring, säger Pär Magnusson som är byråchef för Konsumentverket till DN.

Pia Krantz som är generalsekreterare för SCCF, callcenterföretagens branschförening, har inte sett det nya lagförslaget men är inte positiv till det.

– Det är bättre att vi själva ser till att våra medlemsföretag agerar på ett seriöst sätt. Om det är så att det inte fungerar så får vi se över våra branschregler, säger hon till Metro.