Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Harry, Harriet

Bilindustris framtid på spel

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-12-02

Både Volvos men kanske främst Saabs framtid står på spel när ägarna i USA i dag lägger fram nya krisplaner inför kongressen i Washington.

Åtgärderna som planeras ska övertyga lagstiftarna om att det är värt att stödja landets bilindustri.

Volvo-ägaren Ford och Saab-ägaren General Motors (GM) återupptar i dag, tillsammans med Chrysler, sin kampanj för att övertyga USA:s lagstiftare att de är värda ett krisstöd på 25 miljarder dollar från USA:s skattebetalare.

Senast de försökte, i november, fick de bakläxa.

Sedan dess har biltillverkarnas chefer parkerat sina jetflygplan och tagit fram nya åtgärdspaket. Stora strategiska beslut har fattats, beslut som kan få avgörande effekter på hela den globala bilindustrin – även i Trollhättan och Göteborg.

Inget jetplan

Ford öppnade redan i går för att lägga upp Volvo på sin säljlista. I dag väntas koncernledningen till detta måla upp en ny strategisk inriktning mot mindre och bränslesnålare bilar och sänkta chefslöner, skriver tidningen Wall Street Journal på tisdagen.

Enligt tidningen Detroit Free Press har Ford-chefen Alan Mulally denna gång beslutat att åka till Washington i en hybridbil i stället för i Fords jetflygplan. Och han ska även vara inställd på att skära ned på sin kompensation, som sedan han fick jobbet för två år sedan uppgår till omkring 50 miljoner dollar inklusive bonus.

GM:s planer är inför dagens kongressförhör mer höljda i dunkel. Bilmärket Hummer är till salu, liksom en fabrik i Strasbourg. Många tror nu att även Saab och kanske Opel också kommer att avyttras för att öppna för en tydligare fokus på kärnverksamheten.

Fackligt stöd

Det har en tid stått klart att GM är betydligt mer illa ute, finansiellt, än konkurrenten Ford och att Saabs framtid hänger på en skörare tråd än Volvos.

Från fackligt håll i USA kommer signaler om att man sluter upp bakom ägarna.

Om stödet uteblir riskerar GM att gå omkull redan vid årsskiftet och Chrysler snart därpå, enligt de amerikanska bilarbetarnas fackförbund UAW, som på onsdag samlar ledande ombud för att diskutera möjliga eftergifter för att stärka ägarnas position inför kongressen.