Familjer lurades skriva under elavtal

Publicerad 2012-11-02

Mohamed Naga, som kommer från Somalia, har pratat med flera landsmän som ångrar att de skrivit under elavtalet.

Flera familjer i Bräcke ska ha lurats att skriva under bindande elavtal – trots att de inte kan någon svenska och några av dem är analfabeter.

– De har inte haft en aning om vad de har skrivit under. Det här är djupt upprörande, säger etableringslotsen Anette Brannermark till Länstidningen Östersund.

Säljare från Eon och Telge energi knackade under oktober dörr hos boende i Bräcke kommun i Jämtland för att sälja elleverantörsavtal.

Åtminstone åtta familjer som kom till Sverige från Somalia för ett halvår sedan ska ha förmåtts skriva under bindande 24-månadersavtal – trots att de inte kan svenska och att flera av dem är analfabeter, skriver Länstidningen Östersund.

Drabbade har sökt hjälp

En familj teckande avtal med båda bolagen.

– De har inte haft en aning om vad de har skrivit under, de har lärt sig att skriva sitt namn men kan inte ett ord svenska, säger Anette Brannermark, etableringslots som arbetar på uppdrag av Arbetsförmedlingen, till tidningen.

Flera av de drabbade familjerna har kommit till henne för att få hjälp att fylla i ångerblanketter.

– Det här är djupt upprörande, de här människorna har levt i länder med korruption och övergrepp, de har bott i flyktingläger och när de kommer hit måste de lära sig att tända en lampa, spola en kran, att någon kommer och ringer på deras dörr är ovanligt, säger Anette Brannermark till Länstidningen.

"Lättast att skriva under"

Mohamed Naga, som kommer från Somalia, har pratat med flera landsmän som ångrar att de skrivit under avtalet. Han berättar att försäljaren som kom till honom sa att det var väldigt viktigt att han skrev under eftersom han skulle få ett mycket billigare pris än det han betalade för tillfället.

– Vi kommer från ett korrumperat land med mycket våld under många år och utan någon statlig administration eller ordning, för många betyder en namnteckning inte så mycket, säger han till tidningen.

– Vi har erfarenheter från hemlandet att det är lättast att skriva under när någon säger att du ska göra det.

Länstidningen har varit i kontakt med både Eon och Telge energi som nu ska undersöka saken.

Ska skärpa rutinerna

Eon säger att rutinerna kommer att skärpas medan Telge energi säger att företaget ska kartlägga vad som hänt.

– Om någon känner sig lurad eller har tecknat ett avtal de inte vill ha så kommer vi hjälpa dessa kunder med mer information eller att de kan ångra sina avtal, säger Anna Albinsson, kundchef på Telge energi, till tidningen.

Också Eon lovar att de kunde i Bräcke kommun som vill annullera avtalet kommer att få göra det.

Nu stoppar Eon stoppar tills vidare nu sin försäljning via dörrknackare i hela landet, skriver TT.

Enligt Eon finns det fler orsaker till att dörrknackningen stoppas. Bland annat har äldre personer känt sig osäkra.

– En del har till och med varit rädda och undrat om någon försöker lura dem, säger presschef Torbjörn Larsson till TT.