Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Leopold

Nära 100 000 inlägg om reklamen på Facebook

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-08-06

Apoteket nöjt med marknadsföringen

Nästan 100 000 personer har deklarerat på Facebook att de är rädda för Apolivareklamen.

– Det var inte vår avsikt att skrämma någon, säger Eva Fernvall på Apoteket AB.

Apotekets reklam har visats flitigt under sommaren. I den trettio sekunder långa filmen marknadförs Apotekets egna hudvårdsprodukter, som är är speciellt anpassade för svensk klimat. Modellen Adina Folhlin står i regnet, under en grå himmel, i bakgrunden spelas en folkvisa.

Apotekets kampanj väcker känslor och kommenteras flitigt på olika nätforum. På Facebook pågår ett åsiktskrig om Apolivareklamen.

”Jag blir rädd”

Nästan 100 000 svenskar har gått med i Facebookgruppen: Jag är rädd för Apolivareklamen. Där har meddlemmarna skrivit över fyra tusen inlägg. Visa hävdar att tjejen i reklamen är så skräckinjagande att man kan få mardrömmar. Andra tycker att det är en mycket överdriven reaktion och har inget emot reklamen.

En medlem skriver: ”Jag gick med för att den där reklamen är psycho. Och i reklamen så filmade de dåligt, tycker jag... reklamen är dålig.”

En annan kvinna skriver att hon visst blir rädd, men ser inga problem med det:

”Reklamfilmen är ju som en rysare och - javisst jag blir rädd! Men det är ju inget fel i det! Filmen har berört mig och det är det inte många reklamfilmer som gör.”

– Vi har verkligen inte haft som ambition att skrämma någon människa, säger Leif Sorte på reklambyrån.

Hur tänkte ni när ni gjorde reklamen?

– Tanken var att göra något annorlunda i en genre där reklamer är mycket likformade. Vi ville dramatisera det svenska vädret och skapa en koppling till det svenska ursprunget, säger han.

Reklamen kommer att visas igen i höst, när Apolivas nya produkt lanseras, enligt reklambyrån. Det blir en fortsättning med samma upplägg.

– Ja, vi fortsätter jobba med samma modell och det reklamkoncept att dramatisera det svenska vädret, säger Leif Sorte.

Apotekets varumärkesdirektör Eva Fernvall säger till Aftonbladet att man ville marknadsföra sin produkt som särskilt lämpat för svenska vädersförhållanden.

– Och det skildrar vi i den här reklamfilmen.

Väcker känslor

På frågan om vad hon tycker om att tiotusentals människor deklarerar att de är rädda för reklamen svara hon:

– Det var inte vår avsikt. Jag tror att det handlar om att reklamen avviker från det gängse sättet att skildra hudvårdsprodukter. Den väcker mer känslor än man är van vid.

På Apoteket AB är man nöjd med uppmärksamheten.

– Ja, vi har inte någon anledning att ändra reklamen. Däremot kommer vi att utvärdera helheten, hur vi går vidare med nästa steg, säger Eva Fernvall.