Ber om pizzanummer – på nödsamtalslinjen

Publicerad 2017-01-04

Efter SOS Alarms uppmaningar om ett stopp för busringningar vid på nyårsnatten lugnade sig situationen något. Men helt fri från onödiga distraktioner blev natten inte.

– Folk kan ringa och fråga om pizza och taxi. I slutändan kan det handla om liv och död, säger Anders Eriksson, operatör vid SOS Alarm.

"I slutändan kan det handla om liv och död".

Inför nyårsnatten valde SOS Alarm att gå ut med en uppmaning i sociala medier där problemet med busringningar till nödsamtalslinjen uppmärksammades. Och viss effekt fick den väldigt spridda filmen.

Samtalen till linjen ökade ”bara” med 330 procent jämfört med en vanlig natt. Förra nyårsnatten låg ökningen på 385 procent.

– Man kan hoppas att det haft med filmen att göra. Den fick väldigt stor spridning. Sen hoppas vi också att färre varit med om akuta situationer, säger Helena Söderblom, presschef på SOS Alarm.

Frågar om pizza-nummer

Men helt fritt från ovidkommande samtal blev det inte för operatörerna. Mitt i den extremt höga belastningen som råder under natten fick de ta emot frågor om minst sagt ovidkommande saker.

– Folk ringer och frågar om nummer till taxi och till pizzerior. Det kan vara att man har slut på pengar på mobilen och använder oss som en väg att få tag på en taxi, säger Anders Eriksson, operatör på SOS Alarm.

Eriksson understryker att det ibland kan röra sig om ett faktiskt desperat behov av taxi, exempelvis när någon står ensam ute i kylen. Då försöker SOS hjälpa så gott det går.

Men en hel del är helt vanliga busringningar – som kan få ödesmättade konsekvenser.

– Ibland kan det vara lite bisarrt. Man har ett samtal som är akut och allvarligt, och efter det ska någon beställa en pizza. Det kan verka harmlöst att busringa, men i slutändan kan det handla om liv och död, säger Anders Eriksson.

Tydlig olyckstrend

Både Anders Eriksson och Helena Söderblom påpekar att nyårsnatten ändå gick att hantera bättre än förväntat. Men att stressnivåerna är höga råder inga tvivel om.

Fram till tolvslaget låg inringingarna på relativt normal nivå. Men de tre påföljande timmarna tog SOS Alarm emot cirka 1 500 samtal i timmen – att jämföra med den normala siffran på cirka 400.

– Jag upplevde att vi hade ett väldigt bra samarbete med de som ringde. Folk är redo att hjälpa till ännu mer själva än i vanliga fall, säger Anders Eriksson.

En återkommande trend, som uppmärksammats medialt under de senaste dagarna, var också tydlig.

– Det handlade mycket om beskjutning av folk med fyrverkerier. Det verkar nog vara årets grej, säger Helena Söderblom.

Följ ämnen i artikeln