Burkini-förbud ledde till uppsving
Publicerad 2017-11-12
Badplagget burkini uppmärksammades över hela världen när flera franska kommuner förra sommaren förbjöd plagget. Men trots en infekterad debatt har förbudet gett en rejäl skjuts åt försäljningen enligt burkinins skapare.
Kvinnor bötfälldes för att de bar plagget, och bilder på hur polismän tvingade en kvinna på badstranden i Nice att ta av sig sin burkinin ledde till folkstorm under sensommaren i fjol. Ett flertal franska kommuner hade infört ett förbud mot burkinin – det heltäckande badplagg som ursprungligen designats för muslimska kvinnor.
Frankrikes högsta förvaltningsdomstol valde senare att häva det lokala förbudet.
Stor försäljningsökning
Men enligt burkinins skapare Aheda Zanetti har den negativa stämpel som den infekterade debatten gav plagget inte enbart varit av ondo.
– Vem det än var i Frankrike (som förbjöd burkinin) har gjort så mycket gott för min verksamhet och för kvinnor som aldrig trodde att de skulle kunna köpa en baddräkt som den här, säger hon.
Sedan förbudet har försäljningen ökat från i genomsnitt 200 stycken per månad till 2 000. Merparten av beställningarna kommer från Europa enligt Aheda Zanetti, som själv har sin bas i Australien.
Omkring 40 procent av beställningarna kommer från icke-muslimer som av andra skäl än religiösa vill täcka sina kroppar på stranden.
Växande marknad
Zanetti har även designat en kombination av hijab och huva, en hijood. Hennes syfte med båda plaggen har varit att underlätta för muslimska kvinnor som vill delta i olika typer av sportaktiviteter.
– Det har alltid handlat om kvinnors rättigheter, om att kunna välja, säger Aheda Zanetti.
Hon är långtifrån den enda designern som konkurrerar om att nå ut till muslimska kvinnor.
Det exklusiva modeföretaget Dolce & Gabbana lanserade 2016 sin första kollektion med hijabs och abayas och sportföretaget Nike lanserade i år sin första sport-hijab.