Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Nils

Fast på Landvetter sedan 22 timmar – fick 220 kronor

Publicerad 2011-07-22

”Frös hela natten” Lauand Esmael, Mohammed Abbas, Mariam Esmael och Bayan Othman Salih ska till Erbil för att hälsa på släkt. ”Vi var 150 personer som fick dela på 20 filtar. Jag har frusit hela natten” säger Mariam Esmael.

Planet skulle gått klockan 10.30 i går.

Men 22 timmar senare väntade Mariam Esmael, 20, och 150 andra resenärer fortfarande vid gaten.

– Ingen berättar vad som händer. Vi fick dela på 20 filtar i natt, säger hon.

Lång väntan 150 personer ska med planet till Erbil.

Flight OD111 från Göteborg med destination Erbil är försenat.

Men ingen på Landvetter vet varför.

– Det skulle ha gått 10.30 i går. Sedan sa de 13, sedan 16, 18, 22, midnatt och det senaste budet är 09.45 i dag, sa en av resenärerna, Miriam Esmael, till Aftonbladet i morse.

”Under all kritik”

Hon reser med Aer Olympic och Tor Air, som enligt henne inte har någon representant på flygplatsen.

– Det är under all kritik. När vi fick reda på den första förseningen fick vi varsin check på 60 kronor att handla för, men den billigaste maten på Landvetter kostar 90 kronor, säger hon.

20 filtar till 150 personer

När det sedan blev försenat till kvällen fick resenärerna varsin check på 80 kronor till. Sedan, när det blev klart att planet inte skulle avgå alls, ytterligare 80. Totalt har varje resenär fått 220 kronor som kompensation för planet som just nu är 22 timmar försenat.

– När det blev dags att sova fick vi 20 filtar att dela på. På 150 resenärer. Jag har sovit på en bänk och frusit hela natten. Får de verkligen göra så här?

Ska få kompensation

Det enkla svaret är nej.

Både Aer Olympic och Tor Air lyder under EU:s flygregler 261/2004, vilket innebär kompensation för måltider, dryck, samt boende och fri resa om planet är mer än fem timmar försenat. Kompensation som ingen sagt ett ord om på flygplatsen, enligt Miriam Esmael.

– Det är beklagligt om informationen inte kommit fram, det är a och o, säger Torbjörn Winsell, vd för Tor Air.

”Fullbokat”

Han säger att problemet berodde på en trasig flygplansdörr, det irakiska luftrummet och Gothia Cup.

– Iraks luftrum har speciella regler så det var svårt att hitta ett plan de godkände. Vi kunde inte heller hitta hotell eftersom alla rum i Göteborg är bokade, men när det gäller matkupongerna har jag fått uppgiften att vi följt EU:s regler, säger han.

Är du nöjd med hur ni har hanterat förseningen?

– Nej, absolut inte. Men vi ska se över det och alla som sovit på flygplatsen ska få kompensation.
Fotnot: Planet lyfte 10.44, 24 timmar och 14 minuter efter utsatt tid.