Här är okända listan som släcker din nyårsafton

Publicerad 2015-12-31

Tänker du skicka upp en svävande lykta på nyårsafton?

Då ska du tänka efter en gång till.

Bor du inom en mil från en flygplats måste du ringa och kolla att du verkligen får – annars kan du stoppa hela flygtrafiken.

Det gäller exempelvis i princip hela Stockholms innerstad.

Tänk efter åt vilket håll det blåser och om lyktan kan fastna eller krocka med något som kan ta eld.

De svävande thailändska lyktorna, Kom Loyl, blir allt populärare för varje år.

Men även om de inte pangar och låter kan de ställa till problem.

För flygtrafiken.

Kostar 1 400 kronor

Numera krävs inget tillstånd för att skicka upp en brinnande lykta – om du inte ska skicka upp en hel armé på 50 eller fler.

Då måste du i god tid – tre veckor innan – söka tillstånd hos Transportstyrelsen.

Det gör du genom att fylla i en blankett och skicka in. Tillståndet kostar 1 400 kronor.

Detsamma gäller om lyktan är större än en meter i diameter - vilket de vanligtvis inte är.

– Det brukar vara väldigt få som söker tillstånd för att skicka upp svävande lyktor, säger Henrik Olars, presschef på Transportstyrelsen.

Men - något de flesta förmodligen inte känner till är att om du befinner dig inom en mil från en flygplats, fågelvägen, måste du kontrollera att du verkligen kan skicka upp din lykta.

Då måste du kontakta flygplatsen och förvisso dig om att din lykta inte riskerar att störa – eller i värsta fall – stoppa trafiken.

Det berör exempelvis i princip hela Stockholms innerstad, som ligger inom en mil från Bromma flygplats.

Kan stänga luftrummet

– Kommer det in en svävande lykta i luftrummet stänger vi flygtrafiken tills de är borta, säger Ulf Wallin, presschef på Swedavia.

– Men just Bromma stänger klockan 22 även på vardagar, så efter klockan 22 ska det inte vara några problem.

Andra städer som är berörda är Visby, Halmstad, Västerås, Jönköping och Lycksele.

Anledningen till att du måste kolla med flygplatsen är att svävande lyktor kan störa piloterna vid start och landning.

Om det vill sig illa kan lyktorna också sugas in i planets motorer och skada under in- och utflygning.

– Vi rekommenderar att inte skjuta raketer inom några kilometer från flygplatsen, men problemet med de svävande lyktorna är att de går ganska högt och kan flyga långt, så då är det viktigt att ta reda på hur vindarna blåser. Blåser det mot flygplatsen ska man inte skicka upp några lyktor, säger Ulf Wallin.

– Vi får några samtal om det här varje år, men det brukar inte vara några problem. Vi vädjar till folks sunda förnuft och just nyårsafton är en av de lugnaste dagarna på året, speciellt på kvällen, eftersom det inte är någon som vill flyga då, säger Ulf Wallin.

Kan förväxlas med nödraket

Befinner du dig ute i skärgården ska du också tänka efter en gång extra.

Papperslyktorna kan misstas för en nödraket, varnar Sjöräddningssällskapet.

Tänker man skicka upp svävande lyktor längs kusten eller ute i skärgården kan det därför vara idé att meddela Sjö- och flygräddningscentralen i förväg.

Att skicka upp något som brinner kan också innebära en brandfara, även om risken så här års är mindre än när det är torrt och varmt.

Men tänk efter åt vilket håll det blåser och om lyktan kan fastna eller krocka med något som kan ta eld.

Följ ämnen i artikeln