Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Dyrare bränsle för Volkswagen-ägare

Publicerad 2015-09-30

Professor: Effekten av fusket för att få ner utsläppen

Volkswagen tvingas justera sina motorer efter fuskskandalen – och det leder troligtvis till en oönskad effekt direkt för bilägarna:

De kommer att få en högre bränslenota.

Det uppger en professor i motorförbränningsteknik.

En dryg vecka har gått sedan det uppdagades att Volkswagen har fuskat med motormjukvaran i miljontals bilar för att det ska se ut som att de avger mindre utsläpp än de gör i verkligheten.

Fuskmjukvaran känner av när bilen testas i ett labb – till exempel genom att bakhjulen står stilla och att ingen rör ratten – och agerar då ”snålare” än vid vanlig körning.

Drar mer bränsle

I verkligheten släpper bilarna ut för mycket kväveoxid, något som Volkswagen nu måste åtgärda genom att ändra i motorerna. Hittills har man valt att återkalla fem miljoner bilar.

För att få ner kväveoxidutsläppen så att de uppfyller lagkraven måste man öka dieselförbrukningen, enligt Ingemar Denbratt, professor i motorförbränningsteknik vid Chalmers.

– Det finns ett direkt motsatsförhållande mellan kvävexoidutsläpp och bränsleförbrukning. Går den ena ner så går den andra upp, säger han.

Bilarna lär alltså dra mer bränsle, vilket också innebär att utsläppen av växthusgasen koldioxid ökar.

– Förbrukning och koldioxid går hand i hand. Ökar man förbrukningen med 5 procent så ökar koldioxidutsläppen med 5 procent, säger Ingemar Denbratt.

”Kan handla om körkänsla”

Han är övertygad om ett av motiven för Volkswagen att manipulera motorerna är att bilarna ska bli mer bränslesnåla.

– Vill man sänka förbrukningen kan man släppa upp kväveoxiderna. Det är dock inte tillåtet, det är det som är fusket. Men konsumenterna har säkert varit nöjda och upplevt bilarna som bränslesnåla. Ett annat motiv till fusket kan vara att man vill få bättre körkänsla, säger Ingemar Denbratt.

Hur mycket mer bränsle kan man anta att motorerna kommer dra efter ändringen?

– Jag vågar inte alls gissa. Jag har inga siffror på det, det blir bara spekulation.

Förutom Volkswagen har även hundratusentals bilar av märkena Audi, Skoda och Seat fuskmjukvaran och berörs av skandalen.