Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Lennart, Leonard

Privat undersökningsgrupp kritisk till säkerheten ombord

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-12-20

En oberoende, privat undersökningsgrupp är starkt kritisk till säkerheten på Isabella.

Gruppen The Independent Fact Group, fann tidigare i år flera allvarliga säkerhetsbrister. Bland annat var man starkt kritisk mot att de vattentäta dörrarna var vidöppna ute till sjöss.

Men kritiken tillbakavisas kategoriskt av Viking Line.

- De vattensäkra dörrarna på passagerardäck får bara stängas i nödsituationer, säger rederiets tekniske chef Kaj Jansson.

  Gruppen skriver i sin rapport att fartyget inte ens uppnår minimikraven för säkerhet.

  Bland annat saknas tydliga instruktioner för hur man använder flytvästarna.

När de frågade personal fick de svaret

" Jag vet inte så mycket om det där, men besättningen kommer och assisterar passagerarna vid en nödsituation".

  Gruppen The Independent Fact Group, uppkom efter slutrapporten om Estonias förlisning.

De ansåg att det behövdes en mer metodisk utredning av olyckan.

Talesmannen Björn Stenberg berättar:

- Alla färjor kör regelmässigt med de vattensäkra dörrarna öppna, säger Björn Stenberg.

Men kritiken avfärdas kategoriskt av Kaj Jansson, teknisk chef på Viking Line.

- I passagerarutrymmena så får man inte ha de vattensäkra dörrarna stängda under vanlig trafik. Vi har inte ens tillstånd att ha dem stängda. Det är först i en nödsituation som de får stängas, säger han.

The Independent Fact Group, Faktagruppen, har tio medlemmar som själva finansierar verksamheten.

- Men det är bara jag och Johan Riddersporre som är offentliga, säger Björn Stenberg.

De andra medlemmarna vill vara hemliga för att de annars skulle riskera sina jobb.

Betyder det att ni har medlemmar som sitter på arbetsplatser med insyn i säkerhetsfrågor på färjorna?

- Ja, kanske. Vi har medlemmar som ger oss information vi inte skulle kunna få om de var offentliga och vi tänker fortsätta att arbeta så.

Björn Stenberg är metallurg och har ett eget konsultföretag där han arbetar med metodutveckling.

Hans bror omkom i Estonia-olyckan.

- Men jag är inte med i någon anhöriggrupp och jag är den enda i den här gruppen som har någon anhörig som var med på båten. Men det faktum att jag förlorade en anhörig bidrog naturligtvis till mitt intresse för säkerhetsfrågorna.

Han åker inte färja med familjen. Men han åker färja för att kolla hur säkerhetsföreskrifterna följs.

Förutom Isabella har Faktagruppen undersökt en annan Finlandsfärja, Amorella.

- Det måste finnas två evakueringsstationer på de här båtarna för att man alltid ska kunna komma ut om båten får slagsida.

- Men vi hittade bara en. I informationen på båten fick vi höra att det skulle vara så.

Men när han och hans medpassagerare kom ut från båten såg de den andra evakueringsdörren på utsidan.

- Fast det gick inte att komma åt den inifrån och personalen kände inte till den.

Per Norström, ställföreträdande sjösäkerhetsdirektör på Sjöfartsverket är tveksam till trovärdigheten i det gruppen framför. Men han konstaterar ändå att om några av gruppens anmärkningar stämmer så skulle det leda till anmärkningar.

- Den erfarenheten jag har av den här gruppen från den första gången den dök upp var att de här personerna överhuvudtaget inte visste vad de pratade om. De försökte applicera ett regelverk på ett fartyg som inte omfattades av det regelverket, säger Per Norström.

Och han får medhåll av Viking Lines tekniske chef, Kaj Jansson.

- Det märks att det varit amatörer i farten här. De som gjort de här anmärkningarna borde läsa på lite mer om hur det fungerar.

Marcus Noterius, Fredrik Rundqvist, Simone Söderhjelm