Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Skönhetsjätten ber om ursäkt – för kritiserad reklam

Uppdaterad 2017-10-10 | Publicerad 2017-10-09

Skönhetsföretag anklagas för rasism efter reklam på FacebookSkönhetsföretag anklagas för rasism efter reklam på Facebook

Företaget Dove har återigen fått kritik för en av sina annonser. Klippet där en svart kvinna ”förvandlas” till en vit kvinna fick många att rasa – och nu ber Dove om ursäkt.

”Vi ber om ursäkt till de som tagit illa vid sig”, skriver företaget enligt The Guardian.

Så här såg den kritiserade reklamen ut.

Skönhetsjätten Dove har tidigare kritiserats för annonser som tolkats som rasistiska. Nyligen var det dags igen – genom ett kort klipp som spreds på företagets amerikanska Facebooksida.

I klippet ses en svart modell ta av sig en tröja – och då ”förvandlas” till en vit modell.

Den amerikanska makeup-artisten Naomi Blake var först att uppmärksamma klippet. I kommentarsfältet på sin Facebooksida förklarade hon varför annonsen var rasistisk.

Vad säger det här till svarta människor? Att vi bedöms utifrån vår hudfärg och det inkluderar vad som anses vackert i det här landet”, skriver hon.

”Representerade inte mångfald”

Efter kritiken har Dove plockat ned klippet och inte lagt upp det någonstans igen. Företaget har också gått ut med en ursäkt, enligt The Guardian.

Annonsen representerade inte mångfalden av verklig skönhet vilket är något Dove är väldigt passionerade med”.

Det är dock inte första gången Dove får denna typ av kritik. Tidigare publicerade de en ”före och efter”-annons som också anklagades för att vara rasistisk:

Följ ämnen i artikeln