SJ:s vd: Kontant ersättning skapar fusk

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-07-30

Förseningar, kritiserade ersättningar – och ökande vinster.

Aftonbladet ställer SJ:s vd Jan Forsberg mot väggen.

Jan Forsberg.

Är det ok att fyra av tio tåg mellan Stockholm och Malmö är försenade?

– Den siffran känner jag inte igen. Men om det stämmer är det långt ifrån vad vi siktar på.

Varför kan jag inte få ersättningen kontant om jag drabbas av förseningar?

– Vi kom fram till att det var problematiskt. Då hade vi varit tvungna att hantera kassor och utrymmet för fusk kändes uppenbart.

Varför ska jag ha sämre konsumentskydd när jag åker tåg än när jag flyger?

– Det kan jag inte svara på, vi har bara tittat på andra järnvägsbolags villkor.

Har ni blivit nonchalanta och lata av er monopolsituation? Ni tjänar bra med pengar och kunderna har inte så mycket annat att välja på.

– Det har de visst, de har bussen, bilen och flyget. De är våra konkurrenter och därför kan vi inte göra så mycket vare

sig prismässigt eller med ersättningsvillkoren som är väsensskilda från vad de erbjuder.

Men mellan flyg och tåg är det stora skillnader i ersättningsvillkoren.

– Du säger det ja.

Lagstiftningen säger det.

– Det skulle jag vilja skärskåda innan jag skriver under på.