Butiker bildar nätverk för att stoppa gallerior

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-05-06

"Det handlar om att få en levande innerstad"

Peter Ekmark och Clas Dahlén, grundare av företagsnätvärket Viva Ville, tar nu upp kampen mot förorternas gallerior. ”Vi värnar om en levande innerstad med mångfald och hoppas kunna ge lite moteld.” 

Galleriornas framfart i förorterna utgör ett allt större hot mot cityhandeln.

Nu går 300 småföretagare i innerstan samman för att ta upp kampen om kunderna.

Sickla Köpkvarter, Farsta Centrum liksom Kista Galleria växer sig allt starkare, samtidigt som Skärholmens Centrum får ett nytt utseende lagom till hösten.

I det nystartade företagsnätverket Viva Ville går nu 300 fristående butiker, restauranger och kulturcentran i innerstan till motattack för att med rabatterade priser och förmåner få ny fart på cityhandeln.

– I grunden handlar det om att få en levande innerstad med mångfald. Vi har märkt en kännbar avmattning vilket kan slå hårt på sikt, säger Clas Dahlén, vd och en av grundarna av Viva Ville.

Från galleriornas håll välkomnas initiativet.

– Jag förstår att man vill hålla ihop city, men jag darrar inte direkt på manschetterna. I dagens samhälle är många tidspressade och vill ha allt på ett och samma ställe, säger Mattias Gustafsson, marknadsområdeschef för Sickla köpkvarter och Farsta Centrum.

Enligt Margareta Ternell, pressekreterare på Svenska Handel, har galleriaboomen ännu inte fått några större konsekvenser på cityhandeln.

– Vi anser i stället de kompletterar varandra. Men det är klart att den kan drabbas om tillväxten avmattas och hushållens ekonomi blir sämre.

Följ ämnen i artikeln