Inizio bästa opinionsinstitut

Publicerad 2014-09-15

Aftonbladets båda samarbetspartners träffade mest rätt

Aftonbladets två samarbetspartners var bäst på att förutse valresultatet.

Inizio kom först, United Minds på andra plats.

- Det känns väldigt roligt, säger Karin Nelsson på Inizio.

Inizio, som på Aftonbladets uppdrag skapat opininospanelen Sverige Tycker, kom närmast av samtliga opinionsinstitut när det gäller att förutspå valresultatet.

På andra plats kom Aftonbladets andra samarbetspartner United Minds.

- Vi gjorde en  analys av  Valus resultat. Genom att statistiskt bearbeta Valus resultat så kunde vi justera Valus prognos så att den blev mer träffsäker, säger Karin Nelsson, partner på analysföretaget Inizio.

Medelavvikelsen jämfört med det preliminära valresultatetvar 0,44 hos Inizio, 0,58 hos United Minds och 0,69 hos Ipsos, som hamnade på tredje plats. På fjärde plats kom Valu.

- Det här resultatet visar att våra analysmetoder fungerar bra, säger Karin Nelsson.