Kommunen: "Vi har gjort allt vi kan"
Publicerad 2023-11-20
Hon var aldrig i skolan – och hade flera uteblivna besök hos Folktandvården.
Men socialtjänsten träffade aldrig den inlåsta, svältande och misshandlade flickan i Eslöv, visar en granskning som HD och Sydsvenskan har gjort.
En genomgång av kommunens journalanteckningar och förhör med socialsekreterare visar att Eslöv i det specifika fallet med flickan lagt ut socialtjänsten på entreprenad.
Resultatet? En frilansande socialsekreterare – som hösten 2022 blev överbelastad med 20 ärenden – anlitades för att hantera de orosanmälningar som kommit in gällande flickan.
Hamnar i postfack
Möten genomförs med de nu åtalade föräldrarna, och några av flickans syskon. Men själva flickan träffar konsulten aldrig. Denne ska även på grund av ärendets svårighetsgrad ha larmat kommunen om att förstärkning behövdes. En ytterligare konsult anlitas – men inte heller denna person hinner med ärendet, skriver tidningen.
Under en sjukskrivning av en av konsulterna visar det sig sedan att ingen på Eslövs kommun arbetar med fallet.
Anteckningar om flickans fall hamnar i ett postfack i Eslövs kommunhus bara dagar innan flickan, natten mot julafton förra året, tas till sjukhus. Då svävar hon mellan liv och död, med en kroppstemperatur på 33,9 grader och en magsäck förstörd av ättika.
”Vi har gjort allt vi kan”
Jörgen Larsson, förvaltningschef för Barn- och utbildningsförvaltningen i Eslöv vill inte kommentera det specifika ärendet och hur det har hanterats, och tillägger att kommunen håller på att sätta sig in i polisens förundersökning.
När TT frågar specifikt om flickans uteblivna skolgång säger förvaltningschefen att kontakt ändå funnits mellan skola och föräldrar.
– Och man har jobbat med olika insatser för att kunna lösa det. Vi har gjort allt vi kan.
TT: Menar du att ni gjort allt ni kan?
– Med facit – vi måste fundera. Man har haft regelbunden kontakt, men man kanske skulle ha gått hem till föräldrarna, vad vet jag? svarar Jörgen Larsson.
”Vi gör ofta hembesök”
Samtidigt bygger det på att föräldrarna vill att man kommer hem dit, fortsätter han.
– Det ligger ett stort föräldraansvar i detta, att vårdnadshavare säkerställer sina barns skolgång.
Hembesök är en vanlig arbetsmetod för Eslövs socialtjänst, säger Jörgen Larsson som dock inte vill svara på frågan om varför ingen sökt upp just den här flickan i hennes hem.
– Nej, men man kallar familjer till socialförvaltningen, men vi gör ju även hembesök naturligtvis. Vi gör ofta hembesök.
Flera orosanmälningar
När höstterminen startar 2022 ska flickan börja i förskoleklass, men dyker inte upp. Föräldrarna påstår då att flickan har särskilda behov och behöver utredas, men hålls samtidigt hemma. Flickans förskolegång innan skolstart är också knapp, ändå resulterar det inte i några åtgärder som får flickan till förskolan.
Hösten 2022 gör sjukvården två orosanmälningar efter att mamman råkat ut för en olycka – och innan jul skickar även Folktandvården in en orosanmälan rörande flickan till Eslövs kommun.
Flickan kommer till de besök hon var kallad till 2019, men därefter har hon inte varit hos tandläkaren. Hon har blivit kallad åtta gånger och föräldrarna har fått påminnelser via sms 33 gånger om de nya tiderna, enligt förundersökningsprotokollet.