SJ vägrar avslöja hur många som kompenseras

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-08-01

– av konkurrensskäl

Förra året begärde 162 000 missnöjda tågresenärer ersättning av SJ.

Men hur många som faktiskt fick kompensation vägrar företaget berätta.

I januari 2004 införde SJ sin restidsgaranti som skulle kompensera kunder som drabbats av försenade tåg.

Klagomålen strömmade in.

SJ mörkar

2006 begärde 163 000 missnöjda resenärer ersättning. Förra året var det 162 000.

SJ mörkar hur många som faktiskt fick ersättning.

– Det lämnar vi inte ut av konkurrensskäl, säger Maria Cederberg, chef på SJ contact center som bland annat har hand om reklamationer.

De summor som SJ betalade ut till missnöjda kunder – i form av värdebevis – var 40 miljoner 2006 och 30 miljoner 2007.

Kommenterar inte

Håkan Ahl, servicedirektör på SJ, vill inte kommentera antalet ersättningskrav eller klagomålen mot företaget.

– Jag vill inte uttala mig om kritiken. Målsättningen är såklart att ha 100 procent nöjda kunder och vi arbetar febrilt för att komma i närheten av det.

”Vill bli bättre”

Vad gör ni konkret?

– Det vill jag inte gå in på. Men i alla branscher måste man konstant förbättra sig för att kunna möta konkurrensen.

Konkurrens? Det har ni väl inte mycket av.

– Nej (tystnad). Men det förhindrar inte att man vill bli bättre ändå.