Miljardstöd till bilindustrin

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-12-11

”Jobben ska stanna och utvecklas här i Sverige”

Regeringen lägger ett stödpaket om totalt 28 miljarder kronor till bilindustrin.

– Jobben ska stanna och utveckas här i Sverige, säger näringsminister Maud Olofsson om krispaketet.

Stödpaketet har tre delar:

Regeringen avser att i aktiebolagsform bedriva utvecklings- och forskningsverksamhet - denna verksamhet ska få tre miljarder kronor.

Statliga kreditgarantier till företag i fordonsindustrin för lån av Europeiska investeringsbanken för omställning till grön teknologi. Kreditgarantierna ska som mest kunna uppgå till 20 miljarder kronor och innebär att staten garanterar att banken får tillbaka sina pengar om företagen inte kan betala tillbaka sina lån.

Undsättningslån till företag i fordonsindustrin som befinner sig i kris - totalt på upp till fem miljarder kronor.

– De ska ställas mot fullgoda säkerheter, säger Maud Olofsson om kreditgarantierna på en presskonferens.

– De här tre sakerna tillsammans är till för att vi ska kraftsamla, säger Olofsson.

Vilka tidsramar ser du – när kan det få effekt?

– Ja Europeiska investeringsbanken har ju sagt att man kommer börja ta in projektförfrågningar nu och kommer att börja titta på enskilda projekt efter nyår, säger Maud Olofsson till aftonbladet.se.

Vilka risker finns för svenska skattebetalare?

– Vi har försökt att minimera riskerna. Vi går in med kreditgarantier utifrån ett regelverk som Europeiska investeringsbanken själva har. Vi har forsknings- och utvecklingsinsatser som kräver medfinansiering, vi har insatser som kräver garantier från företagen.

”Inte ägande”

Finansminister Anders Borg betonade att det inte handlar om statligt ägande av bilföretag.

– Det här handlar om att i denna orossituation måste vi möta de särskilda problem vi har inom fordonsindustrin, sa Borg på pressträffen.

– Vi ska inte subventionera löpande verksamhet eller ägande av bilföretag utan säkra att de kan verka på normala marknadsvillkor. Det är också viktigt att understryka att det här inte betyder ett carte blanche för att kassera in pengar. Företagen måste naturligtvis ha säkerhet och uppfylla villkoren, sade Borg.

Möjlighet att få behålla jobbet

Det är ännu inte klart var det statliga utvecklingsbolaget ska ligga eller hur många jobb det kommer att ge, säger Maud Olofsson.

På vilket sätt hjälper det här de Volvoarbetare som blev uppsagda i veckan?

– Om Volvo kan ta fram konkreta projekt som gör att man kan snabba på framtagandet av miljövänliga fordon så är ju det en möjlighet för att också behålla jobben. Bekymren har varit att man inte haft tillräckligt eftertraktade fordon.

Hur mycket säkrare är Volvo och Saab som bolag efter dagens besked från er?

– Jag tror att de förstår att svenska regeringen är beredda att göra allt för att säkra både produktion och kunnande här hemma. Jag tror att en del handlar om att få fram nya bilmodeller som kunderna efterfrågar och att ta tillvara på det kunnande som finns i de här företagen.