Pirater som kapat oljetanker jagas

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-04-05

Misstänks ha tagit fartyg med råolja värd en miljard

Somaliska pirater misstänks ha kapat en tanker lastad med råolja värd upp till en miljard kronor.

Nu har Sydkorea skickat ett krigsfartyg på jakt efter tankern.

Oljetankern Samho Dream var på väg från Irak till USA när piraterna slog till i Indiska oceanen, mellan Jemen och Somalia.

Ombord finns 24 besättningsmän – från Sydkorea och Filippinerna – samt råolja värd upp till 160 miljoner dollar, närmare en miljard svenska kronor, uppger nyhetsbyrån AP.

Pirater ombord

Enligt det sydkoreanska utrikesdepartementet fick marinen på söndagen ett samtal från tankern om att tre somaliska pirater hade bordat skeppet. Sedan bröts kontakten.

– Vi tror att fartyget, Samho Dream, har tagits av somaliska pirater, baserat på information från vår sista kommunikation med fartyget, säger en tjänsteman till sydkoreanska nyhetsbyrån Yonhap.

Oljetankern tillhör Samho Shipping Co, som är baserat i Sydkorea, och tros ha kapats cirka 150 mil sydöst om Adenviken. Passagen förbinder Röda havet med Indiska oceanen och ses som en av världens farligaste farleder.

Skickat jagare efter fartyget

Nu har den sydkoreanska marinen skickat en jagare efter tankern.

– De behöver lite mer än en dag för att komma ifatt tankern, säger Kim Young-sun, talesman vid utrikesdepartementet, till AP.

Vad besättningen på jagaren ska göra när de når fram är oklart, eftersom skottlossning mot skeppet riskerar att sätta eld på oljan eller få den att läcka ut i havet.

Oljan gör att besättningen på tankern inte kan bära vapen eller ens tända cigaretter på däck, skriver AP.

Ingen kontakt med piraterna

Än har de somaliska piraterna inte hörts av, men även om de gör det tänker Sydkoreas regering inte förhandla med dem.

– Regeringen kommer inte att delta i några förhandlingar eftersom vi tror att ett sådant steg kan riskera livet på gisslan ytterligare. Samho Shipping har hand om alla förhandlingar, regeringen spelar bara en stödjande roll, säger en källa vid utrikesdepartementet till Yonhap.

Det här är bara en i en lång rad av fartygskapningar i området.

Ofta krävs – och betalas – miljontals dollar i lösensumma. Sedan 2006 har fyra sydkoreanska fartyg kapats av pirater, alla har dock släppts, skriver AP.

ANNONS