”Vi är förkrossade”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-12-24

Viking Line lovar kompensera resenärerna

På Viking Line är man förtvivlad över dubbelbokningarna.

– Det är oerhört olyckligt. Vi är bestörta, det är mycket tråkigt speciellt på julen, säger Helena Kneck vid Viking Line.

Hon lovar att alla drabbade kommer att kompenseras mer än vanligt.

Resenärerna hade räknat med en festlig och lyxig julkryssning och två dagar till sjöss.

Istället lämnades de på kajen med lång näsa.

Ansvariga på rederiet vet ännu inte vad som gick snett, men alla dubbelbokades på den populära tvådagarskryssningen till Åbo.

– Båten var helt full. Vi kunde erbjuda 10-15 personer ett annat hyttalternativ, men ett 20-tal fick tyvärr inga hytter, säger Helena Kneck.

Ber om ursäkt

– Det här gör ont i hjärtat. Vi är bestörta och väldigt ledsna och ber verkligen om ursäkt, det är förfärligt att det blir så här på julafton.

Enligt Kneck handlar det sannolikt om någon form av datafel som gjort att man dubbelbokat.

– Hur det gått till vet vi ännu inte. Men vi kommer att utreda detta, det blir en intern utredning.

– Vi kommer givetvis att göra vårt yttersta för att kompensera de som drabbats och självklart får de nya resor. Vi kommer också att kompensera mer än brukligt eftersom detta inträffat på julafton.

Nobbar Hawaii

Viking Line erbjöd de strandsatta resenärerna en julafton på hotell inklusive middag i Stockholm.

– Men några valde att åka hem i stället. Vi har uppanat alla att återkomma med vilka utlägg de haft och vilka krav de har på kompensation i övrigt.

Hur höga krav man kan ha på kompensation är oklart. Men någon resa till Hawaii blir det inte tal om.

– Nej, tyvärr. Det måste vara rimligt. Men vi kommer att vara mer generösa än vanligt eftersom detta drabbat resenärerna extra olyckligt på julafton.