Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Kaptenen – och hela besättningen: fulla

Publicerad 2011-09-30

Kaptenen var full och somnade.

Och resten av besättningen var redlösa – medan fartyget fortsatte.

Danska marinen skickade ut F16-stridsflygplan och lyckades stoppa båten från att gå på grund.

I går berättade Aftonbladet om en norsk pilot som var för full för att få flyga.

I dag handlar historien om en kapten på ett norskt fartyg som också gått för hårt på flaskan.

Hela besättningen full

Klockan 13.45 i går eftermiddag fick polisen i danska Nordjylland ett larm från norska marinen Søværnets operative kommando, om att det inte fått kontakt med lastfartyget M/V Rana Fjord som låg ute i Kattegatt, skriver norska tidningen Fædrelandsvennen.

Marinen hade följt båten på radar och kursen hade inte ändrats på sex timmar.

Orsak: Den nyanställda 54-åriga kaptenen var berusad och sov.

Även styrman och resten av besättningen var fulla – men inte i tjänst, vilket kaptenen var.

Kollisionskurs mot land

Marinen skickade ut ett fartyg för att få kontakt, men fick ingen reaktion från M/V Rana Fjord som bara fortsatte rakt framåt – i kollisionskurs mot grunda vatten och land.

I desperation skickades stridsflygplan av modellen F16 ut och cirkulerade över fartyget. Då fick marinen till slut radiokontakt med besättningen.

– En polispatrull åkte ut med en lots till skeppet och det visade sig att det var fartygets kapten som styrde skeppet, men han sov i ett alkoholrus, säger vakthavande befäl vid Jyllandspolisen, Poul Badsberg till Fædrelandsvennen.

Ett alkotest visade 2,15 promille i blodet.

Riskerade oljekatastrof

Skeppet, som ägs av ett norskt rederi, Finn Olsen Rederi AS, kom lastat från Kaliningrad. Med hjälp av marinen och polisen styrdes det in till Aalborg.

Då det stoppades var det mindre än 40 minuter från att köra på grund, vilket hade riskerat att mellan 40-50 000 liter olja läckt ut i Kattegatt.

Kaptenen greps av dansk polis.

– Det är en farlig situation att låta fartyget gå som det utan någon att hantera det i flera timmar och det kunde ha gått väldigt felsäger Poul Badsberg till tidningen.

– Det fanns ingenting som tyder på att han skulle göra något sånt här. Vi har nolltolerans för alkohol ombord, även när det inte är i tjänst, säger redaren Vegard Olsen till Fædrelandsvennen, och meddelar att kaptenen nyligen anställts av företaget.