Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

SAS-pilot stoppades – var för full för att flyga

Publicerad 2011-09-29

Kollega slog larm kvällen innan flygningen mellan London och Oslo

SAS-piloten skulle flyga tidigt söndag morgon.

Kvällen innan slog hans kollega larm: han var full.

Han togs ur tjänst – och planet från London försenades sex timmar.

Planet skulle lyfta från Heathrow 07.20 i söndags morse, för att landa i Oslo. Men kvällen innan slog förstepiloten larm hem: kollegan var synligt berusad.

SAS: "En personlig tragedi"

– Det här handlar om en personlig tragedi. Det är en fruktansvärd händelse som orsakat det här, och som jag inte kan gå in på, säger Knut Morten Johansen, informationschef vid SAS i Norge, till Aftonbladet.

Inom SAS säger reglerna att piloterna högst får ha 0,2 promille alkohol i blodet åtta timmar före körning, vilket är striktare än myndighetskravet: 0,2 promille max vid start.

Därför är lyder de interna kraven att piloterna ska vara "mycket försiktiga" med alkohol ett dygn innan avgång.

Väntade sex timmar

Eftersom SAS inte hade någon extrapilot redo att hoppa in från London, var bolaget under söndagsmorgonen tvunget att flyga in en pilot med första flyget från Oslo.

Dessutom tilldelades man en ny starttid från Heathrow, vilket bidrog till att passagerarna fick vänta ytterligare.

– Det orsakade en försening på sex timmar och det beklagar vi verkligen, säger Knut Morten Johansen.

Tagen ur tjänst

Knut Morten Johansen framhäver att piloten drack alkohol på sin fritid, långt från flygplanet. Och det var aldrig meningen att han skulle flyga på kvällen.

– Men han har brutit mot reglerna och är nu tagen ur tjänst. Han blev hjälpt hem av en kollega under söndagen, och är nu omhändertagen hemma. Vad som händer med honom nu är en intern process. Han mår väldigt dåligt.

"Alkoholproblem finns även bland piloter"

Enligt Knut Morten Johansen skiljer sig inte piloter från övriga befolkningen när det gäller alkoholvanor.

– Vi har 2 000 piloter inom SAS. Det är naivt att tro att det inte finns samma problem bland dem som i samhället i övrigt. Men vi har så stränga regler att många av dem som har problem fångas upp i ett mycket tidigare skede än inom de flesta andra yrkeskategorier.

Att någon stoppas från att flyga på grund av fylla är ovanligt, enligt Johansen.

– Det händer ytterst sällan. Jag kan inte påminna mig om när det hände senast.