Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Lennart, Leonard

Rekordhögt valdeltagande i EU-valet

Publicerad 2014-05-25

Ny undersökning visar att 56 procent av svenskarna kommer rösta

Valdetagandet kommer bli rekordhögt i EU-valet. 

Enligt Aftonbladets/Inizios Sverige Tycker-mätning kommer 56 procent att ta sig till valurnorna.
– På slutet har intresset verkligen tagit fart. Framför allt bland unga, säger Karin Nelsson på Inizio.

Aftonbladet ställde två frågor till 50 kändisar: 1. Vad ska du rösta på? 2. Har du gjort Aftonbladets valkompass? Se deras svar i bildspelet ovan.

I dag är det dags.

Nu ska 7,3 miljoner väljare bestämma vilka 20 politiker som man vill skicka till EU-parlamentet.

I det senaste valet 2009 var valdeltagandet bara 45, 5 procent.

Men nu kan den siffrans slås - med råge.

I en ny Aftonbladets/Inizios Sverige Tycker-mätning svarar 56 procent att det kommer att ta sig till valurnorna.

Det är en rejäl ökning från den senaste mätningen för två veckor sedan.

Då var motsvarande siffra 49 procent.

Ökat intresse

– Det har varit en väldigt kort och intensiv valrörelse. Och intresset har verkligen tagit fart på slutet. Det ser vi ju bland annat på förtidsröstningen som har ökat. I vår mätning så har röstbenägenheten ökat i alla ålderskategorier, förutom de som är födda på 30-och 40 talet, säger Karin Nelsson.

Enligt henne är en av förklaringarna att det inte är ett traditionellt höger-vänster val.

– Det har funnits en annan politisk skärning i den politiska debatten den här gången. Det finns såklart en höger-vänster dimension. Men det finns en annan som är är mycket starkare som handlar om feminism och jämställdhet vilket gynnat utmanarna. 

– Det här är första gången vi har ett val där sociala medier spelar en stor roll och många politiker har varit bra på att utnyttja det. Och från 60-talisterna till 90-talisterna så används Facebook, Twitter och Instagram i hög utsträckning. Det kan vara skälet till att vi ser att röstbenägenheten har ökat i just de här grupperna.

Använder inte sociala medier

I tidigare val har 60-talisterna utmärkt sig genom ett betydligt lägre valdeltagande än både äldre och yngre generationer.

Men de senaste två veckorna har deras röstbenägenhet ökat kraftigt, enligt Aftonbladets/Inizios mätning  - från 34 till 57 procent.

Men bland 30- och 40-talisterna har utvecklingen varit den motsatta.

Där har andelen som svarar att de ska rösta minskat, från 78 till 69 procent respektive 62 till 55 procent.

– Det som skiljer dem från de yngre generationerna är att de inte är lika delaktiga i den politiska aktivism som har ägt rum på sociala medier under de senaste veckorna, säger Karin Nelson.

Följ ämnen i artikeln