Här är årets ”riktiga” julklappar
Publicerad 2022-11-17
Det hemstickade plagget utsågs till Årets julklapp.
Men sökningar visar att årets ”riktiga” julklapp är något helt annat.
– Vi har sett en trend sedan pandemin där man har ett ökat intresse av hemmakockar och det håller i sig. Det är även ett energieffektivt alternativ till ugnen, säger Oscar Hagman på Prisjakt.
Förra årets var det en evenemangsbiljett. 2022 är årets julklapp, utsett av HUI, ett hemstickat plagg.
– Som en varm kram i produktform, säger Emma Hernell, vd på HUI Research om utnämningen till TT.
HUI utser årets julklapp utifrån tre kategorier. Den ska representera den tid vi lever i, vara en nyhet eller något som åter fått uppmärksamhet och en vara som sålt bra under året.
Men sett till sökbeteendet så är årets julklapp inte det hemstickade plagget. Inte enligt sajten Prisjakt.nu.
– Vi har utnämnt airfryer till årets julklapp. Vi har sett en trend sedan pandemin där man har ett ökat intresse av hemmakockar och det håller i sig. Det är även ett energieffektivt alternativ till ugnen, säger Oscar Hagman på Prisjakt.
Airfryer – och begagnat
Han förklarar att Prisjakts utnämning kopplas till vad människor har sökt på och efterfrågat. Airfryern kopplas inte nödvändigtvis till den rådande situationen med stigande elpriser och höjda räntor.
– Det är vad folk väljer att söka på och klicka på och även om airfryern har några år på nacken har den gått väldigt bra de senaste åren, säger Oscar Hagman.
På Tradera syns ett annat sökbeteende och enligt Sofia Hagelin, pressansvarig på Tradera, har det varit tydligt att det kommer bli en rekordstor julhandel på begagnat i år.
– Det är osäkra tider, människor har mindre pengar i plånboken och man är orolig för skenande elpriser och räntor, så man håller lite hårdare i plånboken. Dessutom har vi ett växande miljösamvete i Sverige, säger Sofia Hagelin.
Plånboken främsta anledningen
Tradera har utsett de fem populäraste kategorier på vad människor efterfrågar inför julen. De kategorier som är hetast just nu är:
1. Barnleksaker (+48%)
2. Herrkläder (+24%)
3. Accessoarer (+16%)
4. Tv-spel och datorspel (+15%)
5. Barn och ungdomsböcker (+10%)
(Antal sålda varor 1 oktober-8 november 2022 jämfört med samma period 2021 på Tradera).
Enligt Tradera har man märkt av de tuffa tiderna i beteendet hos människor.
– Man har både den ekonomiska aspekten i bakhuvudet, det är både en plånboksfråga men också en miljöfråga. Man är mer upplyst kring klimatfrågan men den främsta anledningen är plånboken, säger Sofia Hagelin.