De fastnade på spåret – då kom tåget

Publicerad 2012-12-06

OCKELBO. Åke Blom, 74, och barnbarnet Axel, 20, fastnade med bilen i snön på järnvägsövergången.

Då kom tåget i full fart.

– Vi hann hoppa ur bilen innan godståget krossade den fullständigt, säger Åke.

Bilen släpades med 200 meter framför loket.

Både Åke och Axel klarade sig oskadda men chockades av händelsen.

Åke är mycket kritisk till den dåliga snöröjningen vid järnvägsövergången.

– Det är vansinnigt att det ska få finnas så mycket snö på en järnvägsövergång. I efterhand har jag fått höra att ytterligare en bilist fastnat där samma dag. Han fick dock hjälp att komma vidare.

”Blev bara skrot”

I fredags skulle Åke skjutsa barnbarnet Axel till sin pappa en kilometer bort i sin nyare personbil med dubbdäck. Men på järnvägsövergången vid Gäveränge blev det stopp.

– Hjulen bara slirade i de flera decimeter djupa spåren. Plötsligt började det plinga.  Tåg var på gång. Axel sprang ur och försökte skjuta på bilen. Men vi satt hopplöst fast. Då gick bommarna ner, berättar Åke.

Axel försökte desperat springa mot tåget för att stoppa det.

– Han trodde att det kunde var en rälsbuss som har lättare för att stanna. Men tiden var för knapp. Istället ropade han till mig: ”Morfar, ta ur nycklarna och hoppa ur bilen”, vilket jag gjorde. När vi stod utanför bommarna kom godståget i hög fart. Det blev en jäkla smäll när bilen krossades och sen släpades med i 200 meter. Det blev bara skrot av bilen men jag har redan beställt en ny, säger Åke ändock glad över att ingen skadades.

Lokförare kritisk

Axels pappa, Kent Fältström, 54, stod och väntade en bit bort på andra sidan järnvägskorsningen. Han skulle skjutsa Axel till Oslo.

– Jag såg en bil med ljusen på bakom tåget så jag trodde det var Åke och Axel som inte kom vidare. Hemska tanke om jag vetat att det var deras bil som krossats, säger Kent.

Leif Östblom, nybliven pensionär, har jobbat som lokförare i 30 år. Han är kritisk till att det blivit allt sämre med underhållet längs järnvägarna.

– Det är helt klart mindre med personal nu vilket gör att risker för olyckor ökar. De som plogar vägar plogar ju även övergångarna och bygger upp snövallar som tågen forcerar och sprider ut över vägen.

– Jag har själv varit med om att loket närmast klättrat i hårda snövallar som faktiskt kan ge urspårning, säger Leif.