Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ludvig, Love

Rådet till svenska flygbolag: Undvik Ukraina

Uppdaterad 2014-07-18 | Publicerad 2014-07-17

MH17 störtade mot marken med 295 personer ombord.

Planet befann sig i en av de normala flygvägarna när det uppges ha skjutits ner – nu stängs luftrummet över östra Ukraina på obestämd tid.

– Jag vet att det tidigare funnits varningar för att flyga över området, säger Johan Glantz, ordförande i flygsäkerhetskommittén.

Malaysia Airlines uppger att de förlorade kontakten med MH17, av modellen Boeing 777, när det befann sig över Ukraina. Utanför Donetsk hittades planet brinnande på marken.

Ukrainas president Petro Porosjenko uppger att en terrorhandling ligger bakom 295 människors död vid gränsen mellan Ryssland och Ukraina.

Om planet har skjutits ner som flera medier uppger så har har attacken skett i en av de normala flygkorridorerna – L980, enligt Flight Global.

– Det finns flera flygkorridorer mellan Europa och Asien och det här är en av de normala, säger Johan Glantz, ordförande i flygsäkerhetskommittén.

Transportstyrelsen avråder

I morgon kommer Transportstyrelsen gå ut med en avrådan till svenska flygbolag.

– Läget är så osäkert att vi avråder svenska flygbolag från att flyga över ukrainskt luftrum. Uppgifterna är fortfarande oklara men vi bevakar utvecklingen, säger Eva-Mari Löfqvist, pressansvarig på Transportstyrelsen.

Varnat för området

Johan Glantz säger att det tidigare har funnits varningar för att flyga över området.

– Men jag har inte sett några sådana på länge, det verkar som att man ansett att situationen lugnat ner sig, säger han.

Glantz förklarar att de varningarna egentligen inte handlar om rädsla för nedskjutna plan. Risken är att det kan vara oklarheter i vem som är trafikledare och att piloterna kan få splittrade budskap som äventyrar säkerheten, enligt Glantz.

– Sådana varningar dyker upp och försvinner igen, det finns ingen som egentligen säger att nu är det okej igen, säger han.

Stephan Persson-Tyrling, chef för den luftoperativa sektionen på Försvarshögskolan, säger att han inte kan se vem som skulle skjuta ner ett passagerarplan.

– Ingen skulle tjäna på det som jag kan se det. Det enda syfte som det kan tjäna är att göra så att konflikten i området eskalerar, säger Stephan Persson-Tyrling.
– Att man skyller på någon i avsikt att på något sätt dra egen fördel av det.

”Luftvärnssystem finns i området”

Han säger att händelsen hade varit mindre svårbegriplig om planet inte befunnit sig i en av de normala luftkorridorerna.

– Det skulle ha varit väldigt udda om planet avvikit från dess normala rutt. Det skulle kunna förklara en insats mot planet, att det plötsligt dykt upp på en plats där det normalt inte flyger, säger Stephan Persson-Tyrling.

Enligt honom är det också är troligen inte ett jaktplan som skjutit ner MH17. Det skulle ha upptäckts från marken, där dock kapaciteten för att attackera ett plan finns.

– I det här geografiska området så finns det alltså luftvärnssystem som kan skjuta ner ett plan, säger Stephan Persson-Tyrling.

Flygbolag byter rutt

Till TT säger han att det är osannolikt att det i sådana fall rör sig om ett misstag:

– Om du ska skjuta ned något från 10 000 meters höjd från marken så har du väldigt avancerade robotar och missiler. Sannolikheten att man ska göra ett misstag när du har sådant avancerat material är också motsägelsefullt.

Flera flygbolag lägger nu om sina rutter. Air France, Turkish Airlines och Lufthansa har beslutat att undvika luftrummet över östra Ukraina tills vidare, uppger internationella medier. Även ryska Aeroflot och Transaero undviker ukrainskt luftrum.

Sent på torsdagskvällen stängde Eurocontrol, som kontrollerar största delen av Europas luftrum, av alla flygkorridorer över östra Ukraina.

Flygstoppet över området gäller på obestämd tid, uppger AFP.