Så sticker svensk bilkultur ut i Europa

Paulina Monzón/TT

Publicerad 2024-07-05

Ett välfyllt mässgolv på Skandinaviens största motormässa. Arkivbild.

I helgen hålls två av Sveriges största bilträffar, främst vigda åt amerikanska bilar och tillhörande kultur.

Men det som är unikt med den klassiska bilkulturen i Sverige är att den är otroligt bred.

Ju längre söderut du kommer i Europa ju mer blir bilintresset en elithobby. Här i Sverige engagerar den rik som fattig.

– Den är bredare rent socioekonomiskt i Sverige. Vi har ju en styrka i det, att det är så många som intresserar sig för gamla bilar, sedan kan det vara olika bilar, säger Fredrik Nyblad, redaktör på bilmagasinet Klassiker.

En faktor han lyfter är att det finns ett stort allmänt teknikintresse och en “gör det själv”-kultur i Sverige.

– Det har präglat bilkulturen väldigt starkt. Har man en gammal bil så löser man det själv.

Något för alla

Äldre europeiska vardagsbilar är något som både den som har och den som saknar mycket pengar kan hålla på med, förklarar Fredrik Nyblad. De klassiska amerikanarna däremot är dyra och inget som alla har råd med.

Det finns en oro runt om i landet för att det inte finns någon återväxt inom kulturen. Den delas inte av Fredrik Nyblad som pekar på den enorma bilmässan Custom Motor Show i Jönköping som i påskas lockade nästan 100 000 besökare. Där finns allt från amerikanska bilar till europeiska klassiker, men även väldigt mycket ombyggda bilar gjorda av ungdomar – en nisch starkt uppskattad av just ungdomar.

Specifika märken är också något som engagerar även unga och i Sverige finns det stor en kultur kring både Volvo och Saab.

Ständig förändring

Vad som är en klassisk bil ändras hela tiden. Det kommer in nya människor men också nya generationer bilar. Det fylls på bakifrån hela tiden och de nyaste klassikerna är oftast billigast.

– Vad vi märker är att man blir cementerad i det man tyckte om när man var en liten pojke eller flicka. Mest pojkar, måste erkännas, tillägger Fredrik Nyblad.

ANNONS