Greenpeace bevakar Studsvik

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-09-30

Första transporten av atomsopor på 20 år – kustbevakning och polis på plats

HÄR VÄNTAR ATOMSOPORNA. Studsviksanläggningen ligger idylliskt vid Sörmlandskusten mellan Trosa och Oxelösund. Just nu väntar ett 30-tal Greenpeaceaktivister på den första transporten av atomsopor från Sverige på 20 år.

De väntar med små gummibåtar i skärgården, redo att väcka uppmärksamhet.

I Stundsvik väntar livsfarliga atomsopor som bland annat innehåller 1,2 kilo höggradigt vapenplutonium.

Greenpeace kräver att transporten stoppas och torrlagras i Sverige tills vidare.

Fartyget Atlantic Osprey har hela helgen legat mellan Öland och Gotland, i väntan på att gå in till Studsvik.

-– Man har beställt lots till klockan sju i morgon bitti. Den tiden kan lätt ändras, men vi är redo, säger Martina Krüger, Greenpeaces expert på klimat- och energifrågor.

I Studsvik väntar sammanlagt 4,8 ton utbränt kärnbränsle från den nedlagda forskningsreaktorn R1 vid Tekniska högskolan i Stockholm.

”Regeringen kan stoppa transporten”

Atomsoporna i Studsvik har lagrats sedan 1970 och behållarna har börjat läcka.

Transporten är den första från Sverige på 20 år och fick grönt ljust för bara tio dagar sedan.

Men för både Greenpeace och andra miljöorganisationer är den ett stort rött skynke.

– Det finns alternativ. Vi vill undersöka möjligheterna till torrlagring bättre. Sverige har i 20 år haft policyn att inte dumpa problemen hos andra och vi vill att regeringen stoppar transporten, säger Martina Krüger.

Greenpeace har just nu ett halvdussin gummibåtar på plats i skärgården nära Studsvik. Ett 30-tal aktivister bor på vandrarhemmet eller tältar i närheten.

Hemligstämplad

All informationen kring transporten är hemligstämplad. Formellt är polisen i Södermanland ansvarig för säkerheten, men varken polis, kustbevakning eller ansvariga vid SSI vill uttala sig.

– Jag kan inte säga någonting. Det här är en transport där säkerheten är viktig och var fartyget befinner sig eller vad svenska myndigheter gör kan jag inte uttala mig om, säger Robert Primus vid Kustbevakningen.

Där har man hitills inte haft några problem alls med uppvaktningen från Greenpeace.

Men man är också beredda på tumult kring de aviserade protestaktionerna.

– Tidigare har vi följt fartyget och sett till att det är en säker väg till kaj, så man inte går på grund eller tvingas till konstiga manövrer. Och sedan är tanken att fartyget ska kunna navigera säkert, säger Primus.

Aktivisterna som nu väntar utanför Studsvik kommer från både Sverige, Danmark, Norge och Finland. Och de räknar med att stanna kvar så länge det behövs.

– Vi kommer inte att kunna följa efter med gummibåtarna ända till England. Men vi kommer att uppmärksamma transporten under vägen på olika sätt, säger Martina Krüger.

Vapenplutonium

Sverige får tillbaka upparbetade produkter i form av uran och plutonium, som ska återanvändas i form av så kallat mox-bränsle vid kärnkraftverket i Oskarshamn.

– Det vi får tillbaka motsvarar mängden vi skickar dit. Men det plutonium som separeras ut kommer att byta ägare. Det hamnar i praktiken i en hög för milität plutoninum, säger Martina Krüger.

- Den anläggning där upparbetningen ska ske, Magnox B205, kan inte göra produkter som går att använda till mox-bränsle. Så vi får annat plutonium tillbaka, och det svenska plutoniumet hamnar i högen som bara kan användas för militärt ändamål.

Fartyget Atlantic Osprey byggdes 1984 och ägs av brittiska Nuclear Group Sellafield sedan 2005. Det får till skillnad från svenska Sigyn transportera atomsopor även till havs.