Vd utesluter inte att TV4 lämnar Sverige
Uppdaterad 2014-04-24 | Publicerad 2014-04-23
TV4 beslutade på onsdagskvällen att lägga ner alla lokala nyheter.
Samtidigt utesluter inte vd:n Casten Almqvist att tv-kanalen lämnar Sverige.
– Jag kan inte lova någonting i den här föränderliga och dramatiska medieutvecklingen, säger han till Aftonbladet.
Det historiska styrelsemötet hölls på TV4:s huvudkontor i Stockholm på onsdagseftermiddagen.
Under det tre timmar långa mötet beslutade en enig styrelse att lägga ner kanalens alla lokala nyhetsredaktioner.
– Det känns tungt att behöva föreslå något sånt här med tanke på att så många duktiga kollegor drabbas. Men när vi tittar framåt i ett oerhört föränderligt Mediesverige måste vi göra prioriteringar hur vi använder våra resurser, säger Casten Almqvist.
Oroliga för lagförslag
Nu inleds MBL-förhandlingar med facket och till hösten ska kanalerna vara borta, enligt TV4.
Enligt uppgift till Aftonbladet kan en konsekvens av beslutet bli att TV4 flyttar utomlands - för att sända från till exempel Storbritannien som TV3 och Kanal 5 gör.
Aftonbladets källor uppger att kanalens ledning är orolig för att man ska tvingas minska antalet reklamminuter per tv-timme.
Sedan 2010 får kanalen sända tolv minuter reklam per timme.
För två år sedan lyckades kanalen hejda ett lagförslag från Miljöpartiet om att sänka reklamtiden till 8 minuter per tv-timme genom att uppvakta Konstitutionsutskottet. Vid flera tillfällen har tidigare TV4-vd:n Jan Scherman, numera strategisk tv-rådgivare på Aftonbladet, uppgett att kanalens främsta argument var att TV4 skiljer sig från de andra kommersiella tv-kanalerna - eftersom man sänder lokala tv-nyheter. Dessutom skulle TV4 förlora en miljard kronor om förslaget blir verklighet, enligt branschtidningen Resumé.
"Skulle slå oerhört"
Nu ska lagförslaget återigen diskuteras i riksdagen den 5 maj, vilket också togs upp under styrelsemötet på onsdagen, enligt uppgift till Aftonbladet.
Samtidigt har regeringen gett Myndigheten för radio och tv i uppdrag att utreda effekterna av den förlängda reklamtiden. Utredningen ska redovisas för regeringen senast den 1 december 2014. Och enligt uppgift till Aftonbladet kan myndigheten komma att rekommendera att reklamtiden återigen ska krympas ner i och med att TV4 nu lägger ner sin lokala nyhetsbevakning.
– Det skulle slå oerhört mot TV4 och jag har svårt att se det logiska i att straffa den spelare som tydligt skiljer sig i ansvarstagande vad gäller omfattande satsningar på nyheter och samhällsbevakning jämfört med andra kommersiella aktörer, säger Casten Almqvist.
Han vill inte lova att TV4 stannar kvar i Sverige:
– Jag kan inte lova någonting i den här föränderliga och dramatiska medieutvecklingen men jag har inga andra planer än att vi ska fortsätta vara ett svenskt bolag.