Ännu dyrare att ta körkort

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-01-29

När bilförarna tar större risker i trafiken behövs mer utbildning

Jeanette Jedbäck har lektion med Francisco Biffra. Med de nya reglerna kan det bli ännu dyrare att ta körkort.

För alla blivande körkortsinnehavare väntar nya hårdare regler och ökade kostnader.

– Vi ser ett ökat risktagande i trafiken, och det måste vi möta, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson till Svenska Dagbladet.

Alla som tar körkort måste ha genomgått en riskutbildning vid halkbana och fått godkänt för att sedan få köra upp.

Men det är inte tillräckligt, anser Åsa Torstensson, som nu vill utöka den obligatoriska delen av körkortsutbildningen.

– Vi har pratat väldigt mycket om asfalt och vajer, men tappat bort diskussionen om den enskilde trafikantens ansvar och beteende. Det går att bygga bort olycksdrabbade vägar, och ha mer kameraövervakning, men vi kan aldrig bygga bort valet att köra berusad eller att köra för fort, säger hon till SvD.

Dyrare

Åsa Torstensson som själv tog sitt körkort i Strömstad när hon var 18 år, tycker att "fler ska köra som kvinnor", skriver SvD.

Från och med april nästa år ska därför en rad attitydsfrågor stå på schemat för dem som vill ta körkort.

Riskutbildningen väntas därmed fördubblas från fyra till åtta timmar när attityden till narkotika, alkohol, för höga hastigheter, trötthet och bilbälte ska tas upp i undervisningen.

Det innebär att det blir dyrare att ta körkort. Men enligt ÅsaTorstensson är förändringen viktig att genomföra.

– Vi har ungdomar som rest världen över, och befunnit sig i miljöer där det är okej att dricka öl innan man sätter sig bakom ratten. Det är det inte i Sverige. Och bara genom att hålla de hastighetsgränser som är utsatta skulle vi spara 150 liv om året, enligt Vägverket.