Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Frans, Frank

Norska regeringen lär av aftonbladet.se

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-12-15

Startar klimatkampanj: ”Vi har inspirerats av hur er tidning har nått ut med budskapet”

Nu startar norska miljödepartementet en klimatkampanj - med Aftonbladet.se som inspiration.

– Vi har inspirerats av hur er tidning har nått ut med budskapet, säger Elisabet Molander, projektledare på norska Miljöverndepartementet till aftonbladet.se.

Höstens många rapporter om hur jordens klimat håller på att förändras på grund av utsläpp och föroreningar, har fått den norska regeringen att reagera.

Nyligen fick norska motsvarigheten till miljödepartementet i uppgift att gå från ord till handling genom en egen klimatkampanj.

– Vi önskar att skapa en kampanj som väcker engagemang hos det norska folket, säger Elisabet Molander, projektledare för kampanjen.

På idéstadiet

– Tanken är att budskapet inte bara ska nå fram till de redan frälsta. Därför vill vi samarbete inte bara med miljöorganisationer utan också med till exempel idrottslag, kulturbranschen och kvinnoorganisationer som redan har breda nätverk ute i landet.

Fortfarande är mycket på idéstadiet men efter nyår ska departementet skapa en särskild nätsajt där också näringsliv och frivilligorganisationer medverkar.

På klimatsajten ska fakta om miljöhoten blandas med konkreta tips till allmänheten.

Inspiration från Aftonbladet

– Poängen är inte att komma och berätta för folk hur de ska göra utan mer skapa en känsla av att ”det här har jag lust att vara med på,” säger Elisabet Molander.

Inspirationen har man bland annat hämtat från Aftonbladets stora kampanj Klimathotet.

– Vi har inspirerats av hur er tidning har lyckats nå ut med ett budskap. Efter att ni kom på banan så har tidningar här i Norge följt efter, om än i mindre skala.

– Er satsning har visat att det går att nå ut både med bred information kombinerat med konkreta lösningar.

Satsningen fortsätter

Lena Widman, nyhetschef och ansvarig för aftonbladet.se:s klimatsatsning, deltog i veckan på en stor konferens i Oslo där norska miljödepartementet presenterade sin klimatkampanj för en rad norska miljöorganisationer.

– Jag var där och berättade om aftonbladet.se.s klimatsatsning och det var ett mycket stort intresse för vår kampanj. Det är jätteroligt att vi kan inspirera andra. Vi hoppas att det här kan leda till att ännu fler uppmärksammar klimathotet.

Varför fokuserar aftonbladet.se på klimatfrågan?

– Vi ville lyfta den här frågan eftersom den engagerar och påverkar väldigt många människor. I höst har det varit en stor klimatdebatt inte minst kring Al Gores långfilm "En obekväm sanning" och "Planeten" i SVT. Den varma hösten har också gjort att fler har börjat undra över vad som håller på att hända med klimatet.

Intresset har varit stort bland läsarna och många har hört av sig till redaktionen med både tips och funderingar.

– Efter alla reaktioner har vi bestämt oss för att fortsätta vår satsning. Det kommer nya starka och intressanta artiklar i ämnet. Men det kommer också handla om hur var och en kan göra en insats.

Läs mer på klimatsajten

Johanna Melén, Susanna Vidlund

Följ ämnen i artikeln