Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Evald, Osvald

Långvarigt tågstopp efter kopparstöld

Publicerad 2014-09-01

Det är stopp i tågtrafiken mellan Bålsta och Enköping, och det ser ut att bli långvarigt.

Senast tisdag förmiddag vet Trafikverket om de kommer kunna öppna ett spår förbi området.

– Det kommer påverka morgonpendlingen i morgon, säger Denny Josefsson på Trafikverkets pressjour.

Det har varit helt stopp på sträckan mellan Enköping och Bålsta sedan 13.49 på måndagen. Då rapporterades att någon stulit koppar från elledningar och att all trafik på sträckan ställdes in.

– Det blir uppåt en timmes förseningar, säger Denny Josefsson på Trafikverkets pressjour.

Stoppet påverkar fjärrtågen mellan Stockholm och Västerås, Örebro samt Göteborg.

– SJ har valt att köra vissa tåg över Eskilstuna, kör man däröver så tappar man en halvtimme, timme i restid, säger Denny Josefsson.

Trafiken igång tidigast i morgon

Och vid 20-tiden kom dåliga nyheter för alla resenärer – trafiken kommer tidigast i gång i morgon vid lunch.

– Det blir ett långvarigt stopp, tydligen. Som det ser ut nu tror vi inte att tågen kommer rulla på något av spåren förrän framåt sen eftermiddag i morgon, tisdag, säger Denny Josefsson.

Han uppmanar alla resenärer att läsa mer på de olika trafikbolagens hemsidor.

Långa köer i Stockholm

På Cityterminalen i Stockholm ringlade köerna hundratals meter med människor som försökte komma på bussar mot Västerås.

Berit Nyqvist har köat en timme för att få komma på en buss mot hemstaden Västerås. Vid 18-tiden på måndagen är hon nästan framme vid bussarna som fylls av folk och kör iväg som på ett löpande band.

– Jag har köat en timme, och skulle varit hemma nu. De första hade köat sedan 16-tiden. Jag skulle varit hemma nu, men det tar säkert två timmar till. Man börjar bli lite hungrig, men det regnar åtminstone inte, säger hon.

Det hade gått att lösa problemet genom diesellok, men några sådana finns inte tillgängliga.

– Koppar driver strömmen och om vi ska köra utan koppar krävs att vi sätter in diesellok, men det har vi inga, säger Monica Näslund på Trafikverkets pressjour.