Bo, 76, får betala – trots att telefonen inte funkar
Publicerad 2018-05-11
76-årige Bos och hans sambos telefon har inte fungerat sedan den 9 april.
Trots det vill företaget Fonia ha betalt för både telefoni och nummerpresentatör.
– Jag tycker inte man ska betala för en produkt man inte får, säger han.
76-årige Bo och hans sambo bor på en mindre ort i Värmland. De har nu varit utan telefon sedan den 9 april och har inte heller fått något besked när problemet ska vara löst.
Utöver det har de fått en faktura som telefonbolaget Fonia kräver att de ska betala. På fakturan vill man ha betalt för telefonin och en nummerpresentatör.
”Någon reparation på gång”
Bo ringde och frågade varför han skulle betala för en tjänst som inte fungerar.
– ”Det där justerar vi den dag telefonen fungerar”, sa de när jag ringde. Men när gör den det?
Bo och hans sambo har kontaktat Fonia vid upprepade tillfällen, men inte fått några konkreta besked.
– De har någon reparation på gång, säger de.
Nu har Bo tappat tålamodet och blivit förbannad.
– Man kan ju inte betala för en tjänst som man inte kan utnyttja.
Abonnemanget löper ut i november nästa år och för att lösa det i förtid kräver Fonia drygt 3 000 kronor av Bo och hans sambo.
Sålde abonnemang utan täckning
Felet med den fasta telefonen är inte det första problem Bo och hans sambo har haft med företaget.
– Förra året ringde de min sambo och fick henne att byta abonnemang på mobilen, säger Bo.
Men när det nya sim-kortet kom visade det sig att det inte var någon täckning där paret bor.
– Fast den gången lyckades vi krångla oss ur det där. De backade och drog tillbaka avtalet.
Kontaktat rådgivare
Nu har Bo kontaktat en konsumentrådgivare.
– Hon har haft kontakt med Fonia fast de har ju egentligen inte gjort något fel med själva avtalet. Problemet är ju att tjänsten inte fungerar.
Aftonbladet har sökt företrädare för företaget Fonia för att fråga hur lång tid det tar innan Bos telefon fungerar igen.
Ingen har svarat eller återkommit.
På bolagets hemsida kan man läsa följande:
”Fonia vill vara, och är ett alternativ till storbolagen. Vi har riktat in oss på att vara folkets operatör. Det spelar ingen roll vem du är eller var du bor, vi har ett bra erbjudande för dig. Vi har ett ganska enkelt mål med våra tjänster – att göra din vardag smidigare”.