Fåglar orsakade flygolyckan
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-01-16
Tusentals incidenter varje år – Sturup fågeltätast i Sverige
Varje år sker tusentals incidenter när fåglar kolliderar med flygplan. Gäss och svanar orsakar störst skador, liksom fågelflockar av starar.
– I sällsynta fall kan motorerna haverera om fåglar fastnar i dem, säger Per-Olof Arnoldsson, ordförande för säkerhetskommittén vid Pilotföreningen.
Olyckan i New York är den andra på kort tid som orsakats av fåglar. Ryanair fick tidigare problem efter att en flock starar skadat motorerna på ett plan.
– Det är inte bara planets motorer som är känsliga. Om planet kolliderar med riktigt tunga fåglar som gäss eller svanar kan rutan till cockpit gå sönder och fågeln komma in i planet. Som tur är brukar sådana olyckor ske på låg höjd.
Fåglar kan även skada rodret och styrfunktionen på planets stjärtparti och demolera vingarna.
Skjuter skrämselskott
I luften är möjligheten att gira begränsad.
– Särskilt om man befinner sig i startfasen när planet accelererar, säger Per-Olof Arnoldsson.
Det fungerar inte heller att ha nät framför motorerna. Då bildas is som gör att motorerna kan stanna.
För att hindra fågelkollisioner måste man i stället ha styra miljön runt flygplatserna.
– Det får inte finnas soptippar i närheten, likaså bör flygplatser inte byggas nära våtmarker. I vissa länder sprutar man gift i gräset för att undvika fåglar.
Arlanda har egen viltvårdare
På Arlanda jobbar en viltvårdare på heltid med att hålla undan fåglar från flygfältet.
– Det handlar om att sätta upp fågelattrapper på rovfåglar, att klippa gräset i rätt höjd och skjuta skrämselskott för att hålla fåglarna undan. Utomlands sprutar man även gift i gräset.
Sturup fågeltätast
De mest fågeltäta flygplatserna i sverige är Sturup och Umeå, sägerr Per-Olof Arnoldsson.
– Fåglarna får mer tid att slå sig ner på flygplatser med mindre trafik.
Störst risk för fågelkollisioner är det under våren, när flyttfåglarna återvänder hem.