Fåglar orsakade flygolyckan

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-01-16

Tusentals incidenter varje år – Sturup fågeltätast i Sverige

Varje år sker tusentals incidenter när fåglar kolliderar med flygplan. Gäss och svanar orsakar störst skador, liksom fågelflockar av starar.

– I sällsynta fall kan motorerna haverera om fåglar fastnar i dem, säger Per-Olof Arnoldsson, ordförande för säkerhetskommittén vid Pilotföreningen.

Olyckan i New York är den andra på kort tid som orsakats av fåglar. Ryanair fick tidigare problem efter att en flock starar skadat motorerna på ett plan.

– Det är inte bara planets motorer som är känsliga. Om planet kolliderar med riktigt tunga fåglar som gäss eller svanar kan rutan till cockpit gå sönder och fågeln komma in i planet. Som tur är brukar sådana olyckor ske på låg höjd.

Fåglar kan även skada rodret och styrfunktionen på planets stjärtparti och demolera vingarna.

Skjuter skrämselskott

I luften är möjligheten att gira begränsad.

– Särskilt om man befinner sig i startfasen när planet accelererar, säger Per-Olof Arnoldsson.

Det fungerar inte heller att ha nät framför motorerna. Då bildas is som gör att motorerna kan stanna.

För att hindra fågelkollisioner måste man i stället ha styra miljön runt flygplatserna.

– Det får inte finnas soptippar i närheten, likaså bör flygplatser inte byggas nära våtmarker. I vissa länder sprutar man gift i gräset för att undvika fåglar.

Arlanda har egen viltvårdare

På Arlanda jobbar en viltvårdare på heltid med att hålla undan fåglar från flygfältet.

– Det handlar om att sätta upp fågelattrapper på rovfåglar, att klippa gräset i rätt höjd och skjuta skrämselskott för att hålla fåglarna undan. Utomlands sprutar man även gift i gräset.

Sturup fågeltätast

De mest fågeltäta flygplatserna i sverige är Sturup och Umeå, sägerr Per-Olof Arnoldsson.

– Fåglarna får mer tid att slå sig ner på flygplatser med mindre trafik.

Störst risk för fågelkollisioner är det under våren, när flyttfåglarna återvänder hem.