Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ludvig, Love

”Man måste brinna för sitt ämne”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-04-08

TV-läraren Stavros Louca anser att svenska lärare kan för lite

Stavros Louca och eleverna i klass 9A.

En lärare som inte kan sitt ämne är som en kirurg som inte kan operera.

Det säger matte- och fysikläraren Stavros Louca, känd från tv-serien ”Klass 9A.”

– Jag skulle inte sätta min kropp under hans kniv, säger han till aftonbladet.se.

Stavros Louca brinner för sina ämnen.

– Jag känner mig som kung över matematiken.

Nu är han en av lärarna som ska göra niondeklassarna på en skola i Malmö till landets tredje bästa i SVT:s serie ”Klass 9A.”

För få lärare är som Stavros. Det visar Högskoleverkets senaste granskning. Kunskapen bland de som ska undervisa landets elever är för dålig.

Stavros Louca har sett resultatet.

– Lärarna vågar inte höja ribban så högt eftersom de själva inte har tillräckligt mycket kunskap. Det gör att eleverna saknar stimulans och utmaningar. Då tappar de motivationen.

Högre krav

– När jag läste till lärare var kraven mycket högre. Det ser man också på läroböckernas innehåll. Dagens matteböcker är inte lika svåra som de var förr, säger Stavros Louca.

Problemet är störst på högstadiet. Där tvingas en och samma lärare undervisa i alldeles för många ämnen. Det går inte att vara expert i både matte, fysik, kemi, teknik och biologi.

– Man måste vara herre över sitt ämne. Eleverna måste se läraren som en auktoritet som kan besvara deras frågar.

– Och kan man inte sitt ämne tillräckligt bra så är det svårt att brinna för det, säger Stavros.

Han jämför gärna med läkare. Den som behöver genomgå en avancerad operation går inte till en allmänläkare. Han eller hon går till kirurgen.

För allmän utbildning

Stavros Louca får medhåll av Metta Fjelkner, ordförande för Lärarnas riksförbund. Dagens lärarutbildning är alldeles för allmän. Specialiseringen saknas.

– På vissa högskolor kan en blivande lärare till och med välja bort att lära ut skrivning, läsning och räkning, säger Fjelkner till aftonbladet.se.

– I Sverige har det funnits en övertro på att bara man är lärare så kan man undervisa i allt. Men vi vill att de blivande lärarna redan i början av utbildningen bestämmer sig för vad de ska bli: gymnasielärare i svenska och engelska, lågstadielärare eller lärare i matte och kemi på högstadiet.

Metta Fjelkner vill att lärare, precis som läkare, ska kunna visa upp en legitimation.

– Svenska folket vill ha lärare som är kunniga och specialister på sina ämnen. Det är lika självklart som att en läkare är specialist på ett visst område.