Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Hildegard, Magnhild

Matlagret i Rafah tar slut i dag enligt Unicef

TT

Publicerad 2024-05-11

Ett av tältlägren i Rafah.

Mat- och bränslelagren i Rafah riskerar att ta slut på lördagen, uppger FN-organet Unicefs katastrofsamordnare i området.

– Vi skrapar i botten av tunnan, säger han.

Samtidigt beordrar Israels militär evakueringar av hundratusentals människor i den hårt ansatta gränsstaden.

Gränsövergången till Rafah – från Egypten – stängdes av Israel tidigare i veckan. Sedan dess uppges flödet av förnödenheter till gränsstaden ha minskat kraftigt.

Redan på lördagen väntas matlagren för boende i den södra delen av Gazaremsan ta slut, enligt Unicefs katastrofsamordnare Hamish Young, och det sista fungerande bageriet är på väg att få slut på bränsle.

Egypten har därtill vägrat att samordna hjälpsändningar med Israel, men hänvisning till att landet står för en ”oacceptabel eskalering”, enligt en källa till statliga egyptiska medier.

Drabbar sjukhusen

Young varnar för att bristen på bränsle riskerar att också minska tillgången på dricksvatten och sanitära anläggningar. Det innebär att sjukhusen i området inte längre kan tillhandahålla livsviktig vård.

– Utan bränsle kan inte avsaltningsanläggningarna och vattenbrunnarna fungera, avloppssystemet kan inte fungera. Och våra lastbilar kan inte transportera den livsviktiga humanitära hjälpen till de behövande människorna, säger Young vid en pressträff under fredagen.

Fler risker för fördrivna

En stor del av Gazas befolkning har under kriget flytt till Rafah, enligt FN uppehöll sig nyligen 1,4 miljoner människor där. Samtidigt som bristen på förnödenheter ökar, har Israel beordrat evakueringar av stadens östra delar inför utökade militära operationer. Israels militär uppger på lördagen att 300 000 personer tagit sin tillflykt till al-Mawasi, där den så kallade säkra zonen ligger.

Enligt Unicef är köerna långa – och förhållandena svåra – längs vägarna till al-Mawasi.

– Vägarna till Mawasi är fulla av trafik, med många hundra lastbilar, bussar, bilar och åsnekärror lastade med människor och ägodelar, säger Hamish Young.

– Fördrivna människor utsätts för ännu större risk för sjukdomar, infektioner, undernäring, uttorkning och andra skydds- och hälsoproblem, fortsätter han.