Aftonbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

Så gör du när du råkar ut för telefonförsäljare

Publicerad 2015-10-13

Du har rätt att be säljaren ringa senare eller säga att du inte är intresserad.

Stöldskyddsföreningen

Du måste inte lyssna: Du bestämmer och har all rätt att be säljaren ringa senare eller säga att du inte är intresserad.

Lämna aldrig ut känsliga uppgifter: Inga seriösa företag ringer eller mejlar och ber dig om konto eller kortuppgifter. Lämna aldrig ut dessa per telefon eller mejl.

Du kan spärra ditt nummer: Både fast och mobiltelefon kan spärras via Nix, ett register över de som inte önskar obeställda samtal i marknadsförings-, försäljnings- eller insamlingssyfte. Tjänsten är gratis.

Privatpersoner har ångerrätt: För all försäljning inom Sverige via internet, postorder, telefon och hemförsäljning gäller Distans- och hemförsäljnings- lagen. Den viktigaste delen i lagen är att du som konsument ska bli informerad om ångerrätt och lagen ger dig rätt att ångra köpet inom 14 dagar.

Post- och telestyrelsens om telefoni- och it-tjänster

Fråga noga vilken operatör säljaren ringer från. Det händer att säljare felaktigt ger sken av att ringa från din nuvarande operatör. Be gärna om säljarens namn och att få telefonnummer och adress till kundtjänst om du har följdfrågor eller vill ångra ditt köp.

Tänk på att du kan ha bindningstid med din gamla operatör, och att det kan bli dyrt att avsluta det avtalet i förtid.

Tänk på att avtal som sluts per telefon är bindande. Det är säljaren som ska bevisa att det finns ett avtal. Ofta spelar säljaren därför in den del av samtalet där du tackar ja. Vill du först läsa avtalsvillkoren, var tydlig med att du inte tackar ja per telefon.

Om du ingår avtal per telefon, be om exakt information om vad avtalet innebär för dig. Be också att få avtalet och allmänna villkor hemskickat till dig.

Ibland lovar säljare saker som de inte håller. Om säljaren lovat saker som inte står i avtalet är det du som måste bevisa det. Se därför till att få löften skriftligen innan du tackar ja, eller spela själv in samtalet, om möjligt. Ett alternativ kan vara att se till att löftena spelas in av säljaren i nära anslutning till att du tackar ja.

Kontrollera om det ingår telefoner eller annan utrustning som du måste betala extra för.

Privatpersoner, men inte företag, som ingår avtal per telefon har 14 dagars ångerrätt.

Kontrollera hur lång bindningstiden är. För privatpersoner får bindnings- tiden inte vara längre än 24 månader.

Anmäl till Konsumentverket om du anser att en operatör bedriver otillbörlig marknadsföring, använder oskäliga avtalsvillkor eller bryter mot reglerna om ångerrätt.

Konsumentverkets checklista

Du kan slippa telefonförsäljning genom spärra ditt nummer hos Nix (telefon: 0772 28 00 00).

Se upp för tävlingar och undersökningar på internet där du genom att godkänna tävlingsvillkoren kan ge företag tillåtelse att kontakta dig.

Se till att du vet vilket företag du pratar med.

Ställ frågor om erbjudandet och dess villkor.

Tacka aldrig ja utan att du är helt säker på vad du säger ja till. Upprepa gärna i inspelningen hur du uppfattat villkoren/vad du anser dig gå med på. n Öppna försändelsen och läs orderbekräftelsen direkt när du fått den.

Betala aldrig för något du inte har beställt.

Bestrid alla fakturor du får som du anser att du inte ska betala. Gör inte ingenting!

Du har 14 dagars ångerrätt när du köper något på telefon. Köper du en tjänst räknas ångerfristen från dagen du sa ja till att köpa tjänsten, för varor räknas de 14 dagarna från när du har fått varan.

Spara kopior på alla meddelanden till och från företaget.

Aftonbladet

Följ ämnen i artikeln