Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Inga SD-annonser i Aftonbladet

Publicerad 2017-11-18

Sverigedemokraterna får inte annonsera i Aftonbladet i samband med valet nästa år.

Det berättade chefredaktören Sofia Olsson Olsén i Ekots lördagsintervju.

– De står för värderingar som inte lirar med Aftonbladets värderingar om alla människors lika rätt och värde, säger Olsson Olsén.

I Ekots lördagsintervju uppgav Aftonbladets chefredaktör och vd Sofia Olsson Olsén att Sverigedemokraterna inte ska få annonsera i tidningen i samband med valåret.

Efter intervjun poängterar Sofia Olsson Olsén att det inte är ett nytt ställningstagande för Aftonbladet.

– Det här var tidigare också Aftonbladets linje och efter att ha vägt fram och tillbaka och resonerat med min redaktionsledning har jag landat i beslutet att vi inte tar emot annonser från Sverigedemokraterna, säger hon.

Inget hinder för redaktionellt utrymme

Partiet kommer däremot att bevakas på nyhetsplats samt kunna få debattartiklar publicerade.

– Det må så vara att de är Sveriges tredje största parti och parlamentariskt valda men de står för värderingar som inte lirar med Aftonbladets värderingar om alla människors lika rätt och värde, säger Sofia Olsson Olsén.

”Tänker inte ändra mig i frågan”

När hennes företrädare Jan Helin 2009 fattade beslut om att inte tillåta SD-annonser innebar det ett ställningstagande som väckte debatt inför valåret 2010.

– Att Aftonbladet och våra principiella beslut diskuteras är naturligtvis alltid välkommet. Jag tänker lyssna men jag tänker inte ändra mig i den här frågan. Uppstår eventuell kritik får vi hantera den också, säger Sofia Olsson Olsén.

Till Aftonbladet säger SD:s kommunikationschef att han betraktar beslutet som en del av Socialdemokraternas valkampanj, eftersom tidningen delägs av LO (nio procent).

– Vikten av en valrörelse för ett politiskt parti med sin kommunikation är att förklara vad partiet står för, och vad man vill i olika frågor. Om en tidning försöker hindra ett parti från att berätta det här så rubbas ju hela processen, och gör det svårt för väljarna att göra ett bra val, säger Joakim Wallerstein, kommunikationschef på Sverigedemokraterna.