Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ragnar, Ragna

Löfvens plan för ordning på vägarna

Publicerad 2014-02-19

Situationen i den svenska transportsektorn är på tapeten.

I dag presenterade Socialdemokraterna ett åtgärdspaket för att försöka komma till rätta med problemen. 

– Det råder laglöshet på de svenska vägarna, säger Stefan Löfven.

I morse begav sig S-ledaren Stefan Löfven och hans partikollega Anders Ygeman, trafikpolitisk talesperson, till ett åkeri i Årstaberg söder om Stockholm. På plats presenterade de Socialdemokraternas åtgärdspaket för att skapa ordning och reda på svenska vägar.

Enligt Löfven råder det i dag laglöshet i transportsektorn där han menar att det kryllar av illegala körningar som slår ut seriösa företag. S-ledaren menar att cabotagereglerna, som begränsar hur mycket en utländsk chaufför får köra i Sverige, inte efterlevs i dag.

– De svenska bestämmelserna räcker inte till. Därför får vi en spiral nedåt där seriösa företag slås ut på grund av osund konkurrens, säger Löfven.

Presenterade åtgärder

S vill att det ska införas krav på att lastbilschaufförer på svenska vägar ska ha sina frakthandlingar i hytten. Det ska göra det lättare för polisen att kontrollera att de inte bryter mot reglerna. Dessutom vill man höja bötesbeloppen rejält för de som missköter sig.

– I andra länder är beloppen mycket högre. Det ska vara avskräckande att köra illegalt, säger Löfven.

En tredje åtgärd, som man menar också kan införas på kort sikt, handlar om att polisen ska få låsa fast hjulen på de lastbilar där böterna inte betalats.

Vill införa holländsk modell

På längre sikt vill S också införa den "holländska modellen" i Sverige för att komma tillrätta med missbruket av F-skattesedlar i åkeribranchsen.

– Vi ser tusentals svenska jobb som slagits ut av illegal lastbilstrafik. Vi vill stå upp för schysta villkor på våra vägar och då måste man ha ordning och reda på arbetsmarknaden, säger Anders Ygeman.

Enligt Stefan Löfven kommer frågan om situationen i åkerinäringen bli aktuell inför EU-valet i maj. Han var också mycket kritisk mot regeringen, som han menar gjort för lite i frågan.

– Men det är nog för att de egentligen vill ha en helt avreglerad marknad, säger Löfven.

Markus Pettersson, förbundssekreterare i fackförbundet Transport, var nöjd med dagens besked.

– Det ligger helt i linje med den politik som vi har drivit under många år. Det finns också en tydlig konfliktlinje jämfört med regeringen som vill se ökade liberaliseringar, säger han.

Ministern: ”Tandlös kritik”

Men infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) menar att dagens kritik från S är helt tandlös. Hon menar att förslagen redan utreds.

– Vad de presenterade är i stort sett identiskt med det som Transportstyrelsen och Rikspolisstyrelsen har jobbat med under ett års tid för att komma fram till hur man ska genomföra det här. Det är lätt att stå där och prata. Men det jag har sett till är att det också ska bli så som vi har sagt, säger hon.

Ministern menar också att S glömmer en fråga som är oerhört viktigt för åkerinäringen.

– De nämnde inte med ett ord att de också vill införa en kilometerskatt. Det kommer göra det mycket svårare för företagare i branschen.