Tufft för bilbranschen – även om Saab får ny ägare

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2009-12-21

Det ser mörkt ut för biljobben på västkusten

Arbetare går av sitt skift i Trollhättan. Foto: Thomas Johansson

Även om Saab får nya ägare får bilbranschen svårt att hämta sig och 8 000 jobb kan försvinna.

Det anser experterna.

– Jag är väldigt pessimistisk, säger Svenåke Berglie på Fordonskompetentgruppen.

Sven-Åke Berglie är VD för Fordonskompetentgruppen, som är en intresseorganisation för bilindustrins underleverantörer.

Saab i Trollhättan håller andan, men också alla anställda på de 116 underleverantörerna som finns i hela landet. Somliga helt beroende av Saab – som IAC i Färgelanda och Lear Corporation och Eberspächer Nordic i Trollhättan.

Svårt att uppskatta

Om Saab styckas upp försvinner leverantörerna – och därmed tusentals jobb. Svenåke Berglie, VD för branschorganistationen Fordonskompetentgruppen säger att det är svårt att komma med exakta siffor om hur många det rör sig om, men gör en uppskattning.

– Förutom de 3 500 jobben på Saab rör det sig om 2–3 000 i leverantörsledet. Sedan tillkommer alla som leverar tjänster, som städ, vakthållning, blomsterföretag och hela baletten – runt 8 000 jobb, säger han.

Enligt Svenåke Berglie är den eventuella Saab-nedläggningen droppen som får bägaren att rinna över för alla leverantörer.

Är pessimistisk

– Man måste komma ihåg att Saabs volymer redan är oerhört låga. Stämningen i branschen är nervös, minst sagt. Vi har redan 22 000 varslade, 18 leverantörer är försatta i konkurs och nio i rekonstruktion. Jag är väldigt pessimistisk.

Även om Saab skulle leva vidare efter en försäljning skulle industrin få svårt att hämta sig.

– Leverantörernas likviditet är väldigt låg och om det mot all förmodan skulle komma en uppgång, skulle det kräva kapital och frågan är om de får några lån, säger Berglie.

"Vindkraftverk är nys"

Näringsminister Maud Olofsson (C) har tidigare pratat om att ställa om att ställa om Saabs produktion från bil- till vindkraftverkstillverkning och på så sätt trygga sysselsättningen, men det avfärdar Svenåke Berglie.

– Det där är nys. Om vi skulle tillverka 1 000 vindkraftverk om året i Sverige, vilket är ungefär tio gånger så mycket som vi tillverkar i dag, skulle det gå åt 340 personer. Vi har 4 300 personer som tillverkar växellådor till fordon i Sverige. Det är ingenting i jämförelse, säger han.