Aftonbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

Butikschefen Klara: Säger inte emot – det är ingen idé

Publicerad 2023-02-14

”Klara” är butikschef för en H&M-butik.

Nu berättar hon om ”hyvlingen” och klädkedjans personalpolitik.

– Vanligtvis hittar företaget ett sätt att bli av med dem man inte vill ha kvar.

”Klara” är chef för en H&M-butik i Sverige. Hon berättar att kontrakt med inga eller några få timmar blivit standard för H&M. Det började redan i våras. När pandemin började släppa greppet och kunderna kom tillbaka behövde många butiker ersätta den personal som sagt upp sig.

– Då började HR prata om att vi bara kan erbjuda femtimmarskontrakt. För att ha flexibilitet. Det är ju ingen som bara vill ha fem timmar. Det gör det jättesvårt att hitta personal.

Spelar ingen roll om familjen väntar

Enligt Klara bygger strategin på att studenter och unga ska ta kontrakten och sen kunna ta fler timmar om butikerna behöver det. Men något som fungerar bra i HR:s exceldokument på huvudkontoret fungerar ofta sämre ute i butikerna.

– Så fort någon är sjuk räknar de med att någon ska hoppa in eller stanna kvar. Det händer flera gånger i veckan. Det spelar ingen roll att folk har familj hemma som sitter och väntar. Jag säger såklart inte emot. Det är ingen idé.

Ställ upp eller hitta ett annat jobb

Ställer man inte upp kan man inte förvänta sig någon karriär inom företaget. Sedan länge är det uttalat att bara de som tar de extra timmarna och accepterar förutsättningarna har en framtid.

– Så är det absolut. Frågar man HR så är det ett företag i ständig förändring som behöver växa med samhället och kundernas ändrande beteende. Är man inte med på det tåget och inte vill jobba fem timmar i veckan som dessutom bara ligger på stängningar, då passar man inte in.

Ingen makt över ”hyvlingen”

När beskedet om att företaget behövde hyvla på personalens timmar hade butikscheferna inte mycket att säga till om. De fick en lista från HR med vilka tjänster som påverkades utan någon hänsyn till om de som påverkades var unga som jobbat där i några månader eller småbarnsföräldrar som arbetat där i flera år.

– HR och områdeschef berättar hur omstruktureringen ska se ut och vilka tjänster som ska minskas. Till exempel om en butik har fem säljare på 30 timmar så kommer HR och säger att alla ska kapas till hälften.

Hur det ser ut i andra butiker runt om i landet är svårt att veta, säger Klara. Alla chefer har fått strikta instruktioner från HR att de inte får prata med varandra medan förhandlingarna pågår med facket. Det gör de såklart ändå, men det gör det svårare att få en överblicksbild.

Vill ha mer flexibilitet

Men det finns fortfarande utmaningarna med det ”flexibla” systemet där många har noll eller inga timmar. De som arbetat längst har förtur till alla extra timmar som dyker upp.

– Där kan jag bara säga som alla chefer sagt de senaste 10 åren. Det är så himla tråkigt att Anette, 60, som är jättelångsam och alltid ifrågasätter ska bli tillfrågad om lediga tider framför Nicole, 20, som är snabb och visar framfötterna.

Vad borde hända med Anette då?

– Man skulle föredra att Anette inte var där i alla fall. Men vanligtvis hittar företaget ett sätt att bli av med dem man inte vill ha kvar.

Klara heter egentligen något annat.

Aftonbladet har hört av sig med en rad frågor till H&M om granskningen. De har inga nya svar att ge meddelar de genom sin pressavdelning.